ofrivillige_hantverkaren
ofrivillige_hantverkaren: Det verkar ju inte va något. Ändå har en besiktningsman tagit upp det vid försäljning av huset 1 år sedan. Bör åtgärdas. Vet inte varför men kan tänka sig att det rör sig om vidare frostsprängningar.
3 svar · 3,7k läst
·
B
bossespecial: Dessvärre inte utan att försämra väggens U-värde. Dels för att skivan är obruten utan reglar samt att den har ett lägre lambda-värde. För att kompensera detta behöver det inte skiktet vara tjockare än 50mm
1 svar · 1,4k läst
T
Tonyek: Har ett hus byggt 2008 av Myrejöhus med putsad fasad (OBS EJ enstegstätad puts) som behöver repareras på ett ställe. Problemet är att vi inte vet vilken typ av puts Myresjöhus använt. Inte mer än att det är av fabrikat Finja Utförandet är att man har satt en mineralskiva med luftspalt bakom som man putsat på Generellt ser det bra ut efter 13 år men inte i ett hörn: Se bifogad bild.
0 svar · 876 läst
·
L
Lechuza: [citat] Oki, personligen om de varit hemma hos mig hade jag tryckt dit tec 7 och ”suddat” ut de fint med fingret. Håller nog ganska bra och kommer nog knappt synas. puts och nät är bäst men de blir säkert svårt att få till samma textur som där redan är utan att behöva putsa om hela fasaden.
5 svar · 2,3k läst
·
B
Bengan 55: [citat] OK. Står inför ommålning med falu röd. Läste om fungiciden kopparsulfat här https://sv.wikipedia.org/wiki/Kopparsulfat och följde länkar om Bordeux-vätska som kan användas för att bekämpa svampangrepp på växter. Olika källor anger 100 -200 g kopparsulfat per 10 liter. Man skulle kunna testa att spruta på målad yta. Kommer dock att gå åt mycket. Antagligen inte
25 svar · 65,2k läst
·
Mattijussi
Mattijussi: [citat] Tack! Det är endast kosmetika. Det verkar vara svårt att hitta ett byggföretag som gör så här små jobb!
2 svar · 2,3k läst
·
J
justusandersson: De sprickor man ska se upp med går diagonalt. De kan indikera att det finns sättningar i grunden. Dina sprickor verka gå vertikalt vilket alltså inte brukar vara så allvarligt. Alla hus rör sig vilket ger upphov till sprickor. Ditt hus är ett trähus som har en murad utvändig klädsel i form av Mexisten nedtill. Detta murstensskikt ska vara separerat från själva trästommen, så det är
1 svar · 1,9k läst
·
H
huggan: Ja, normalt cc 600 mm. Men tar du en 95*45 regel kan du klyva den så den är 5 cm bredare på den sida du behöver.
5 svar · 3,6k läst
makhno_
makhno_: Måla med silikatfärg? Tillbyggnaden kan då göras med samma ton fast annan, förmodligen slätare, yta. Här ett exempel på skrovlig målad yta. [bild] [bild] [bild] Bildlänkarna strular lite prova länk nedan. Finns bilder på panel bredvid målad stenväggar. Coastal House, Devon: 6a Architects http://www.6a.co.uk/projects/more/coastal-house Resultatet blir lite abstrakt och helheten med
7 svar · 4,6k läst
·
N
neo11: Allting spricker, speciellt puts från 1938. Men att det är sprickor i fasaden är egentligen bara en estetisk fråga, inget att egentligen bry sig om. Så länge putsen inte är så dålig att den rasar i huvudet på någon. Reviterat (vassmatta) har nästan alla trävillor. All puts måste huggas ner om det är orginal från 38, går inte att renovera. Puts brukar ha en livslängd på 60-100
1 svar · 1,8k läst
·
L
Lenza: Har sett att man gjort sådana reparationer inne i stan på större äldre lägenhetshus. Då grävdes ca en halvmeter till solid stenbotten, armering utfördes (dubb/armering borrades ner i större stenar utanför huset) samt borttagning av löst material på huset där gjutning ansluter. Infästningar som behövs är att armering sitter stadigt och inte flyttas när formen fylls. Isolering är
1 svar · 3,1k läst
·
nino
nino: Bild på projektet [bild] Fönstren närmast balkongen ska bort Snedtaket över trappen skulle jag vilja ta bort men det fyller ju sin funktion då det droppar en del från taket vilket blir is i trappan och det var så den hackades och saltades sönder... Skulle gärna vilja ha nån typ av fasadbelysning och ev byta ut lampan på hörnet mot nåt annat, det är ganska mörkt på gården då det
9 svar · 1,5k läst
·
M
martiniz: Hej, sorry för sent svar. Men, ja jag tror det var Jape. Med vänlig hälsning, Martin
8 svar · 8,4k läst
A
ArneTW: Det kanske är samma tillverkare men att kvalitéen är densamma är jag inte säker på... Jag upplever Biltemas tjära som svartare dvs mer från slutet av tillverkningsprocessen. Ie desto ljusare tjära desto "finare" /ATW
3 svar · 3,5k läst
C
CSStrandberg: Ingen som har någon input eller tankar kring detta?
1 svar · 2,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Nej. Staffan
5 svar · 2,5k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Beror på typ av färg du väljer, bara att söka online och jämföra. Billigast är järnvitriol sen slamfärg sen Tjärvitriol och sist täckfärg av något slag.
32 svar · 16,9k läst
·
D
Danne213: Det kommer bli ny sten inom sin tid, har en knepig liten tomt så måste ta allting med mig ut :)
3 svar · 5,7k läst
·
Teq
Teq: Hej! Hur gick detta? Blev du nöjd med resultatet? Mycket extraarbete?
1 svar · 3,5k läst
S
stenna: blöt ned med trädgårdsslangen , duscha på klorin-klorrent med trädgårdgspruta , skölj av med trädgårdsslangen, klart OBS! låt inte klorrent torka in på fasaden
9 svar · 12,5k läst
S
swirve: Nej, om det inte är grundat med slamfärg.
1 svar · 3,2k läst
Jiji
Jiji: Jag köper ofta färg på nätet. Det har aldrig varit något problem. Skulle det bli något problem får du reklamera. Jag har iof bara köpt från byggfabriken och de är ju måna om sitt rykte men jag kan inte tänka mig att det är något problem från någon seriös firma.
1 svar · 1,4k läst
E
EmmBe: Kan man spika ny panel utanpå den gamla. Stående med lockläck/ribb. Önskan är vindduk och luftspalt sedan ny panel på det. Räcker det att ta bort de gamla ribben/lockläckten sedan vindduk direkt mot den gamla panelen och sedan luftspalt mellan vindduk och nya panelen?
0 svar · 1,8k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] puhhh ... då kan jag köra med den på snickarboden på sommarstället som jag ska bygga i år. Tack för researchen Denice (y)
7 svar · 6,5k läst
S
saiter: Webbmarkis.se (y) Beställde en färdigsydd markis och satte upp istället för den gamla bleka tyget. Resultatet blev mycket bra så vi beställde tyg till de övriga. Blev ett lyft för hela huset. //AA
3 svar · 2,1k läst
Annanaz1
Annanaz1: [citat] [citat] Hittade du någon lösning på detta? Letar själv hur det ska blandas. Är ganska säker på att mina föräldrar blandade linolja (vilken sort vet jag inte) och cuprinol träskydd. Verkar hålla betydligt bättre än vanlig färg för hus.
8 svar · 6,4k läst
franzke
franzke: Hej. För enklare åtgärden kan man, med rätt kompetens, upprätta en egen kontrollplan efter de flertalet mallar som finns tillgänglig via kommuners hemsidor. Ha det fint Sebastian
5 svar · 1,8k läst
Jiji
Jiji: Jag tror att fasaden varit målad med en oljefärg, förmodligen linoljefärg från början. Jag är mkt tveksam till om det röda verkligen är en slamfärg. Det kan visserligen bli konstigt med en linoljefärg under slamfärg men jag känner inte riktigt igen att det skulle spricka så där. Det kan vara så att de tidigare ägarna inte riktigt hade koll på vad slamfärg är och refererade
5 svar · 1,3k läst
·
J
johannaolsson162: Tack!!
2 svar · 938 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.