Vi ska ta ner eternitplattor och köra till tippen... någon som vet hur mycket de väger per typ m2?? Hittar detta för takplattor, men antar att det är skillnad på fasadtypen...
 
De är tunga. Typ så. Tog ner eternitfasaden på min 1-plansvilla på 70 kvadrat för 4 år sedan. Blev nog ett hundratal säckar (ggr 2 för att vara bra förpackade) som jag åkte iväg med till återvinningen.
 
Hur stora är plattorna ungefär? Väldigt stora?
Går det att lyfta en platta i taget? Kanske går det att slå runt ett snöre och väga med en bagagevåg? Sen lägger du snöret på hushållsvågen och drar ifrån snörets vikt. Och multiplicerar.
Folk som brukar resa bort med flyget brukar ha bagagevåg hemma.
 
C Cider skrev:
Hur stora är plattorna ungefär? Väldigt stora?
Går det att lyfta en platta i taget? Kanske går det att slå runt ett snöre och väga med en bagagevåg? Sen lägger du snöret på hushållsvågen och drar ifrån snörets vikt. Och multiplicerar.
Folk som brukar resa bort med flyget brukar ha bagagevåg hemma.
C Cider skrev:
Hur stora är plattorna ungefär? Väldigt stora?
Går det att lyfta en platta i taget? Kanske går det att slå runt ett snöre och väga med en bagagevåg? Sen lägger du snöret på hushållsvågen och drar ifrån snörets vikt. Och multiplicerar.
Folk som brukar resa bort med flyget brukar ha bagagevåg hemma.
Vi vägde och jag tror att de väger 7,7 kg/m2. De är tunna och sköra och 30x60 cm...
 
Eternit har en volymvikt på 1,5 - 2 kg/dm^3 enligt materialtabellen i Handboken Bygg. En 5 mm tjock eternitskiva bör alltså väga mellan 7,5 och 10 kg per kvm.
 
  • Gilla
BuzyBi
  • Laddar…
B BuzyBi skrev:
Vi vägde och jag tror att de väger 7,7 kg/m2. De är tunna och sköra och 30x60 cm...
Ja, inte lätt att få ner dem hela (om man inte har oändligt med tid förstås). Investera i en bra mask, engångsoveraller och lycka till!
 
  • Gilla
BuzyBi
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Eternit har en volymvikt på 1,5 - 2 kg/dm^3 enligt materialtabellen i Handboken Bygg. En 5 mm tjock eternitskiva bör alltså väga mellan 7,5 och 10 kg per kvm.
Det verkar vara i samma socken som vår uppskattning då, tack så mycket!!!
 
Staffans2000
backstad backstad skrev:
Investera i en bra mask, engångsoveraller och lycka till!
Och framförallt, en stor kofot!

Staffans
 
  • Gilla
BuzyBi
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och framförallt, en stor kofot!

Staffans
Jo, det blev så till slut. Försökte ta ner hela, men gav upp... Nu fattade vi dock inte riktigt hur krångligt det är att bli av med materialet...men livet är ju till för att lösa utmaningar, så...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.