Hej!

Vi har köpt ett nyproducerat hus med träfasad med tillträde senare i vår. Fasaden är grundmålad med grundfärg från Nordsjö och huset uppfördes i mitten på september 2020. Det har nu alltså stått med enbart grundfärg sedan ca 7 månader tillbaka över vintern. Enligt rekommendationen från Nordsjö bör huset färdigmålas inom 6 månader och senast inom 9 månader från uppförande. I vårat fall kommer det färdigmålas så sent som ca 12 månader efter uppförande. Är det någon kunnig här som som vet om detta är ett stort problem för fasaden och om vi skulle försöka få det målat snarast? Vad kan konsekvenserna bli av att det står för länge med enbart grundfärg?

Tar tacksamt emot synpunkter!
 
Rickard.
Det värsta som händer är att ni får tvätta och grunda igen innan målning. Om det behövs eller bara är för att färgtillverkaren ska våga "lova" något vet jag inte.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
H HJF skrev:
Hej!

Vi har köpt ett nyproducerat hus med träfasad med tillträde senare i vår. Fasaden är grundmålad med grundfärg från Nordsjö och huset uppfördes i mitten på september 2020. Det har nu alltså stått med enbart grundfärg sedan ca 7 månader tillbaka över vintern. Enligt rekommendationen från Nordsjö bör huset färdigmålas inom 6 månader och senast inom 9 månader från uppförande. I vårat fall kommer det färdigmålas så sent som ca 12 månader efter uppförande. Är det någon kunnig här som som vet om detta är ett stort problem för fasaden och om vi skulle försöka få det målat snarast? Vad kan konsekvenserna bli av att det står för länge med enbart grundfärg?

Tar tacksamt emot synpunkter!
Hej. Risken är att träpanelen blir sämre/ bryts ner/ spricker. Mvh
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.