Vi har funderat på att köpa ett hus men vi märkte att tegelfasaden vid ett hörn av huset ser våt ut som att det skulle vara fuktskada. Försäljaren säger att det sannolikt är regnvatten från stuprännan som läkt över kanten av rännan när den varit stockad av löv tidigare, och dessutom att teglarna på kanten skulle vara av mörkare slag från början. Vi tycker att det mörkare/våta området kommer ända uppifrån tegelfasaden och det därför kanske inte passar in på att vara orsakad av överläkning från rännan.

Dessutom är teglarna fläckiga, dvs ena kanten av tegeln mörk och andra kanten ljusare som inte passar in på att tegeln skulle ha varit mörkare från början. Tror ni att försäljarens förklaring stämmer? Eller vad tror ni är orsaken till den våta tegelfasaden? Tror ni skadan är djupare än på ytan?