975 läst ·
4 svar
975 läst
4 svar
Slamfärg på halva huset?
Jag ska byta fasad på två av husets sidor. Huset är ett L-format hus på timmerstomme, med stående lockläkt. I samband med en badrumsrenovering upptäckte vi att syllen var helt rutten på en sida. Nu har timmermän varit här och bytt ut det dåliga timret, samt fixat till grunden så att vattnet ska kunna rinna bort istället för att fastna. En del av problemet har varit att ytterpanelen har varit målad med plastfärg vilket har gjort att fukt inte kunnat ta sig ut. Gammalt hus + modern diffusionstät färg = dåligt
Timmermännen rekommenderade att måla med slamfärg eller linoljefärg istället.
Vi kommer inte byta alla fasader på huset, pga tid, pengar, samt att de andra fasaderna är i fint skick (bytta av förra ägaren). Men vad gör vi då? Målar med slamfärg på de två nya fasaderna och låter andra halvan av huset vara plastfärg? Eller måla de nya fasaderna med plastfärg också, trots att det känns som en skymf mot huset?
Timmermännen rekommenderade att måla med slamfärg eller linoljefärg istället.
Vi kommer inte byta alla fasader på huset, pga tid, pengar, samt att de andra fasaderna är i fint skick (bytta av förra ägaren). Men vad gör vi då? Målar med slamfärg på de två nya fasaderna och låter andra halvan av huset vara plastfärg? Eller måla de nya fasaderna med plastfärg också, trots att det känns som en skymf mot huset?
Om man har en luftspalt så funkar även plastfärg. Men man skulle ju kunna tänka sig slamfärg på nya väggarna och en liknande plastfärg på de övriga.
Om du anser att slamfärg är det rätta skulle jag göra så. Man ser inte skillnader mellan väggar i olika väderstreck lika tydligt som om man "bytt färg" mitt på en vägg så är kulörerna någonstans i närheten av varandra tycker jag man kan acceptera att det diffar en tid. Förr eller senare ska antagligen även de två andra väggarna byta fasad och då kommer du "i fas" och får det som du vill över hela huset.S Storspovn skrev:
Jag har många gånger målat om ett hus "en vägg i taget" med allt mellan ett och många år mellan de olika väggarna. Har aldrig stört mig på att en vägg varit nymålad och en annan rätt gammal. Nu har i och för sig detta handlat om samma färgtyp och samma kulör men skulle man "detaljgranskat" respektive vägg hade de nog varit rätt olika men jag tycker inte man tänker så mycket på det då de vetter åt olika håll.
Välkommen hit!
Klicka här för att svara