Fasad
1977bjorn: Fördärvat blir det bara om det regnar på det, eller om det blir minus och sen plus så det kondenseras vatten på den målade ytan. Om ytan är skyddad (så att det inte regnar på det) är min uppfattning att det är bättre att måla, än att inte göra det. Det förutsätter att träet är någorlunda torrt. Är det redan blött så kan man lika gärna vänta till våren. Färgen på putsen
Moxmox: Håller på att riva bort en betongtrappa som täckt nedre delen av fasaden. Trappan har varit fylld av makadam och sand, blött förutom högst upp. Plåten som syns i överkant sitter under groventréns dörr. Någon som vet vad det här är? Är det borrmjöl från någon insekt eller bör jag vara orolig för någon slags svamp? Förutsatt att det ser bra ut bakom räcker det att byta
Ingenjören: Kommer vattnet i anslutningen mellan entrétak och tegelfasad eller kommer det i luftspalten bakom teglet?
tergo: [citat] då borde det synas på insidan av väggarna i huset
fribygg: [citat] Kontakta den firma du beställt jobbet av, det där är inte acceptabelt.
jonaserik: Vattnet rinner bort eller dunstar det som kn vara är att det blir lite vatten på plåten och om den då ligger direkt mot panelens undersida sug upp i den. Vet inte hur långt u hunnit, men smörja ändträt med tex linolja eller tjära kan vara bra, innan gallret kommer på plats. Hur ser det ut bakom inre panelen, är det öppet nertill, är det bara bakom locket det är öppet, så kan du
neo11: En spricka i fasaden kanske inte är hela världen om man gillar resten av huset. Har inte sett insidan, men man kan leva med en spricka så länge den bara är kosmetisk. Som denna kanske är, om den inte förändras =).
neo11: Allting spricker, låt det bara vara då det bara är kosmetiskt. Försöker ni åtgärda sprickan så kommer det se värre ut.
Kontoristen7: Om du ändå byter stegen så hade jag passat på att fästa stolparna i vangstycket innan stegen monteras.
SamuelUlv: Hej! Jag har nyligen köpt ett hus från 1923, trästomme med spritsputsfasad. Nertill på fasaden mot grunden runt om huset finns en träregel, 160 mm hög, 50mm tjock. Vet någon vad den kan fylla för funktion? :thinking: Jag frågade muraren som va här i somras och lagade lite putsskador och han visste inte, någon här inne som kanske har en aning? Min andra fråga, på ett ställe har det
neo11: Du har rätt, och kan även behövas vid minus 5.
jonaserik: Ta insektsnät i aluminium, klipp till vik och peta in så det fastnar under locket på panelen, då syns den inte heller, det är talgoxarna som tycker det är kul med att sprätta isolering.
danpih: Gjorde enligt min skiss på insidan och drevade i springorna mellan reglarna med lindrev, blev dock ingen putsning i år. Siktar på att laga fasad och renovera fönster nästa år, och då tar jag tag i detta. Har satt förhydningspappen utomhus, kommer sedan sätta s.k. spräckpanel diagonalt med avstånd emellan och sedan vassmatta på det och därefter kalkputs.
Michael_w: Har upptäckt fukt i nederkant på en bräda som målades om för ett kort tag sen. Finns det en chans att denna kan torka av sig själv eller måste färgen tas bort så den får stå och torka med bart trä? Den är målad med Alcro bestå grundfärg och sen Alcro bestå utsikt fönsterfärg. Brädan sitter mellan fönsterkarmen och fodret, alltså den brädan "går in mot fasaden"och borde
PsychWard: Hejsan! Nu är det dags för husunderhåll igen och jag har en fundering. Jag har ett mexitegelhus från 1945 där det har bildats sprickor runt ytterdörren. Jag har förstått att fogbruk/murbruk kan fungera bra för att laga sprickor, men kan behöver jag använda något annat med tanke på att sprickan mellan dörr är rätt stor? Se bilder nedan. Jag misstänker att sprickorna också är en
LimpTheGimp: [citat] Men jäklar vad guld med en sakkunnig i tråden! :) Min plan är att lägga så lite resurser på nuvarande hus som möjligt. Kanske att man kan lägga på ett sånt där litet mötande sadeltak (vad kallas detta? ringade in det i blått på googlad bild) någon stans på nuvarande för att möta upp ett nybygge, men inte mer än så egentligen. Kommer nog komma fler dumma frågor ;)
neo11: Du bör ta bort putsen upp till plåten ovan dörren, eller all puts på väggen om den är liten. Näta med galvat nät som ovan skrev. Och nätet måste ju dras runt betongen. Men på betongen måste du grunda med något A bruk. Weber grundningsbruk kc förslagsvis. Jag tror att det blir svårt för en privatperson att få ihop på ett bra visuellt sett och även hur länge det håller.
joasag: [citat] Bra tänkt :) Det får bli det, alternativt så har jag mängder med ångspärr liggande. Går detta att använda eller blir det "för tätt"? Tänkte jag kan häfta fast detta lite snabbt!
martin7805: någon som vet vad detta år på råsponten? Känns fuktigt och inte kletigt- Misstänkte koda först men dert verket luktar eller känns som kåda som ju är segt- Detta var mest en sörja som jag fick skrapa av med spackespade. Fick mitt hus från Brahus i veckan och upptäckte detta när jag skulle måla
PNO: Bondsågar är bra. Annars, om ingen lämplig småsåg finns i närheten: Sätt en remsa masonit på reglarna bakom panelen, eller klyv en ca 3mm tjock list ur en regel och spika på reglarna innan panelen. Då hamnar utsidan i liv med den gamla panelen. Är det lockläkt på väggen så döljs springan om bredden skiljer lite. Annars, köp närmaste bredd över den du vill ha och klyv till rätt
Dowser4711: Som sagts ovan så finns det inget som indikerar att ni har blåbetong. Men oavsett byggmaterial så är det en bra sak att göra en radonmätning de närmaste åren. (Finns ju fler källor till radon) Det ska göras mellan 1:a oktober och 30:e april och pågå i två månader, så ni kan hinna med redan denna vinter, men om ni inte gör det så är det inte hela världen. Radon är skadligt
fredand44: Hej Tackar för alla tips. Med en fil och några drag runt om så tog muttrarna gäng nästan på studs. Tusen tack!
FG: Är det luftspalt i väggen? Isolerad med cellplast? Eller är det tjockputs direkt på lättbetongblocken? Kan ändå vara värt att gå ut en dag då det regnar ordentligt och se efter så att tak och hängrännor fungerar korrekt så att vatten inte rinner på fasaden. Jag har själv problem med fåglar som fyller hängrännorna så att filtret i stuprören sätts igen. Rensar jag inte det
neo11: Punkt 1, kan inte uttala mig mer än att ni säkert har bra isolering. vilket är bra med framtida elpriser. punkt 2, förstår inte riktigt poängen? det enda man vinner är ett annat utseende på huset om man vill betala för det. punkt 3, det kommer inte in fukt genom mexitegel på ett sätt som är ett problem. Att måla på färg på stenen är ett idiotiskt förslag om man inte har en plan
Wallawhoa: [citat] Ja vi får se hur det blir, spiken i kanterna döljs oavsett. Bra fönstervirke varierar otroligt mycket mindre än dagens konstruktionsvirke [citat] Tack