Hej!
Har en 1,5-plansvilla där det är hög tid att måla om fasaden och även byta ut ett antal av vindskivorna.
Har i grunden inget emot att varken måla eller snickra men har aldrig jobbat särskilt högt upp. Är möjligen lite höjdrädd
Huset har tre gavlar som är ca 7m i nock. Här är det för mig uteslutet med stege, och av olika anledningar funkar det dåligt med ställning (altantak, cykelskjul etc). Däremot verkar det vara idealiskt för en mindre släpvagns-skylift (t ex av typen Omme 1050, 10,5m maxhöjd).

Men… någon som kan yttra sig om hur enkla dessa är att hantera för mig som novis?
Kan jag räkna med att det är görbart att måla från utan att bli fullständigt sjösjuk av gung och skak?
Är det naivt att tro att jag ska kunna byta en bräda till vindskiva, ca 3 m lång, från en mindre skylift?

Skylift är lätt att använda när man har tränat lite tänk på att 10,5 m har en golvhöjd på 8,5m man lägger på 2m eftersom man räcker 2 m till hyr ingen lift utan drivning på hjulen jobbigt att flytta för hand runt huset

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Kan man ha någon till hjälp med vinskivan på lägsta punkten underlättar det tycker jag, men det går bra i skyliften det är väl mer det här att hålla i brädan med två händer, skruva i en skruv på rätt ställe kan som vanligt vara knepigt.

Manövreringen är inga bekymmer, tänk på att det behöver inte vara trivialt att vara över något skjul, kan vara svårt att komma dit.

Jag är höjdrädd och tycker väl det gungar otäckt men om jag jämför med en stege är ju mycket bättre.

Det jag framförallt gillar i skylift är man får med sig alla verktyg. Har dock egen så den blir ganska ofta använd...

• Gilla
Carlf81
  • Laddar…
V Vardon skrev:
Kan man ha någon till hjälp med vinskivan på lägsta punkten underlättar det tycker jag, men det går bra i skyliften det är väl mer det här att hålla i brädan med två händer, skruva i en skruv på rätt ställe kan som vanligt vara knepigt.

Manövreringen är inga bekymmer, tänk på att det behöver inte vara trivialt att vara över något skjul, kan vara svårt att komma dit.

Jag är höjdrädd och tycker väl det gungar otäckt men om jag jämför med en stege är ju mycket bättre.

Det jag framförallt gillar i skylift är man får med sig alla verktyg. Har dock egen så den blir ganska ofta använd...
Hjälp med att stabilisera bräda vid fästning är inga problem, lägsta punkten går fint med stege, det är mer att komma upp högst upp i nock som är tufft.
Tror det ska funka att komma åt över skjul, det är mest gungandet som skrämmer mig. :crysmile: Å andra sidan har jag aldrig provat, jag har klättrat upp en bit på stegen men där känner man ju verkligen hur det kan bli farligt på riktigt - hoppas det är detta som spöker och att det är annorlunda på liften...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.