sunnis
Rent tekniskt skulle man tvätta med billigaste bilschampo utan vax också, i stort sett samma innehåll som Yes men lämnar mindre produkt efter avspolning. Testa att tvätta en bil med Yes, går alldeles utmärkt men lacken kan bli lite flammig då det är svårare att spola av alla restprodukter. Bilschampo är antagligen lite effektivare än Yes på organisk smuts.

Nu hittade jag denna tråd 12 år senare och måste tillägga en sak som jag inte tyckte mig hitta i trådsvaren. :) några var inne på det förut med tensider, men det handlar inte bara om fett utan om PH! YES är PH-neutralt och därför fungerar det bra för undrhållstvätt och om man ska måla med linolja tex, pga att linolja inte mår bra av höga PH. Dels gulnar det mer och åldras sig snabbare av höga PH värden. Trots det kan man använda ammoniak även inför linoljemålning då PH neutraliseras snabbt, men viktigt ändå att skölja bort överflöd noga. Ammoniak som tvätt vid inomhusmålning med linolja rekomenderas dock inte då ju linolja gulnar i mörker och ammoniak förstärker den processen. Ute är det såpass ljust att det kvittar. (Man kan alltid spraya attika på exteråt för att neutralisera ph) Ska man däremot måla med akrylatfärg (latex) är målartvätt/soda och tex ammoniakblandning bättre. Det gör ytan lite "kritig" och färgen fäster bra. Ammoniak tvättar dock sämre på redan målad akrylat och väldigt feta ytor såsom nikotin tex. Sen löser ju olika typer av tvättmedel lite olika problem. Baskiska medel löser fett medans sura löser tex kalkavlagringar. Algpåväxt tvättas också med surt för att få död på det, men ofta har algtvätt och fasadtvätt både sura o baskiska komponenter för att bita på både fett och påväxt. Fett har också som andra nämnt betydelse såklart. Ska man måla med en vattenbaserad färg är tex såpa inte bra trots sitt höga PH, då den lämnar en fet hinna som inte förenar sig med vattenlösliga färg = den fäster sämre. Samma gäller faktiskt också med YES som lämnar en fet film. Vill man snåla som vissa ovan prioriterade tycker jag man ska titta på hur man gjorde förr och blanda sina egna tvättmedel - där har jag doclk inga bra recept men det rör ju sig om ättika, ammoniak, soda o dyl. :) Hoppas jag inte var för sen på bollen här (bara 12år;) och att jag kunde bidra med nåt!

• Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
H Henri skrev:
Efter ytterligare tre år kan jag nu efter totalt tio år "rapportera" att fasaden fortfarande ser nymålad ut! Det fungerar således mycket bra att tvätta med Yes.
En del tjatar ju om att det inte räcker att fasaden bara ska vara ren inför målning, den måste vara tvättad med något starkare som mattar ner den gamla färgen så det nya ska fästa bättre men frågan jag ställer mig om det ändå inte fäster tillräckligt bra när det är rentvättat från mögel och annan smuts. En gammal träfasad brukar inte vara så hemskt len och hal precis ändå och det är ju virkets grovsågade yta man målar på och den är i regel lite lagom skrovlig.
Så det där med att det måste tvättas så hårt att det blir matt gäller möjligen för en gammal oljefärg som har blivit stenhård på ytan genom åldring men vanlig akrylat brukar aldrig bli på det sättet.

K Klabbis 3000 skrev:
En del tjatar ju om att det inte räcker att fasaden bara ska vara ren inför målning, den måste vara tvättad med något starkare som mattar ner den gamla färgen så det nya ska fästa bättre men frågan jag ställer mig om det ändå inte fäster tillräckligt bra när det är rentvättat från mögel och annan smuts. En gammal träfasad brukar inte vara så hemskt len och hal precis ändå och det är ju virkets grovsågade yta man målar på och den är i regel lite lagom skrovlig.
Så det där med att det måste tvättas så hårt att det blir matt gäller möjligen för en gammal oljefärg som har blivit stenhård på ytan genom åldring men vanlig akrylat brukar aldrig bli på det sättet.
Tack för den noteringen när jag i din egen tråd försökt besvara dina frågor sakligt. Lycka till med din målning då du redan "vet hur det är" och tycker att svaren du fått enbart är "tjatiga".
https://www.byggahus.se/forum/threads/fasadtvaett.448815/#post-4699446

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.