Jag har en liten stuga byggd 2005 med timmer. Snarare ett skjul. För 2 år sen har jag "grundat" den med träolja.
Nu har jag sett små svarta prickar över allt. Speciellt nere vid grunden. Kan det vara svamp?
I alla fall har jag beslutat att måla den. Hur ska jag göra? Vill helst använda Nordsjö.

Räcker det med att grunda den med
Tinova V Impregneringsolja?
Och sen Tinova VX Oljetäckfärg?

Eller bör jag göra på ett annat sätt?
 
Om du kollar på folksams färgtest (www.folksam.se) så ser du att Tinova var en av färgsystemen som ej klarade sig med tillfredsställande resultat.
 
Hemmakatten
Om du har svartmögel så bör du nog tvätta av fasaden med lämpligt medel innan du börjar måla. Att måla hjälper inte mot svartmögel, den kommer på målade ytor också.

Men ska du verkligen måla med heltäckande vanlig färg på timmer? Falu rödfärg eller i annan färg är väl snyggare? Jag har sett ett timmerhus som var tunnt laserat i brunt, det var jättesnyggt.
 
En liten sak bara, svarta prickar kommer på all färg så småning om, dock är den inte skadlig. Om du skall måla ett timmerhus så rekommenderar jag inte oljefärg, eftersom du kommer att behöva måla om igen om ca 10år, man skall skrapa bort all lös färg och slipa innan man målar, kan ju vara lite krångligt eftersom timmer inte är slätt. Jag har oljefärg på vanlig vägg panel och det är en hel del jobb mewd att måla om den. Rekommenderar varmt faluröd, bara att borsta och måla igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.