Hej

Vi håller på att måla om huset, vi tar lite i taget så det tar ett par år.
Gavlarna på huset är tvåfärgade, grå/blå nedtill och brunt upptill.
En av gavlarna ligger i söderläge och där har den brunmålade panelen tagit mycket stryk så vi inser att den måste bytas. Min fråga är hur mycket panel jag ska räkna med att behöva köpa. Maxhöjd på det som ska bytas är 3,3m och bredden på gaveln är 8,7m. Arean torde bli 8,7/2 x 3,3 =14,4 m2. (Minus fönster ca 1m2)
Panelen är den som på Byggmax kallas baspanel, 120mm bred.
Om man räknar med 20mm överlapp så blir det väl 10m panel / m2 dvs 144m panel.
Hur mycket spill bör man räkna med för att slippa skarvar?
Det är inte i första hand kostnaden som gör att jag inte vill köpa för mycket, den ska ju grundas och målas innan jag sätter upp den.

Tacksam för förslag.
pstrom

• gavel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att kolla vilka längder som man har, t.ex. Byggmax har ett begränsat sortiment. Panel finns i längder från ca 3-5m.
Men rent generellt brukar jag räkna med ca 10% då det blir lite spill på grund av att jag inte skarvar och så någon dålig bräda. I ditt fall skulle jag räkna ytan och inte bry mig om att det finns ett fönster, det brukar bli bra. Och oroa dig inte för att en del brädor är lite vridna och kanterna har lite märken, det dras på plats med spiken i panel och locket som man sedan drar fast och när man fått på färgen syns det inte alls.
Blir det över någon panelbräda så brukar jag kapa ned den och använda som foder eller knutbräda. Resten blir sedan ved.

Du bör ju kunna använda 'kap-bitar' ute mot spetarna också, och även även fönstret beroende på vilken längd du får tag på.
Kanske kan vara värt att kolla vad du får betala för grundmålat också, jag köpte rödgrundat (slamfärg) till mitt garage och de priset motiverade inte att måla själv.

Precis - som föregående talare sade. 10% borde räcka. Köp 160 meter.

De enda du kommer att ha kvar är en mängd små trekanter där du har gerat mot taklutningen.

Gölm inte att gera undersidan av panelen ca 15-25 gr samt att måla denna åxå.

Kom ihåg att börja från mitten och arbeta dig utåt.Om du är riktigt ekonomimedveten så kanske du kan spika åt båda hållen samtidigt för att ytterligare minska spillet.

Jag har precis beställt 160m.
Nu är det bara att hoppas att regnet håller sej borta i helgen så att det går att måla.
Tack för tipsen.

pstrom

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.