Hej.
På fasaden på mitt radhus sitter det stående träpanel där jag ser att en del brädor börjar ruttna så smått i underkant. När vet man när man ska byta panelen, finns det någon tumregel där eller hur ska jag göra?

Rutten panel kan göra att det tränger in vatten och att du får rötskador på stommen, mm. Panel byts när det finns röta, även sprickbildning kan vara orsak men mindre sprickor kan åtgärdas med färg eller lämplig fogmassa.
Det finns ingen åldersregel här att luta sig mot. Det luriga med panel som tidigare målats med akrylatfärg enligt "gamla" metoder är att ytan kan se bra ut efter flera ommålningar medan träet i panelen kan vara svårt rötskadad, så varje hus har sina egan förutsättningar beroende på färgval, typ av panel, hur arbetet utförts, mm.

Och beroende på hur estetiskt lagd man är finns det andra metoder än ett komplett byte. Klinga av 30-40 cm på panelen rätt över i underkant. Ser det bra ut i snittet kan du antingen plåta på nederdelen eller trycka in ett par liggande brädor.

Det gör ont i hjärtat med den typen av plåster på såren, men allt handlar om hr man prioriterar sina pengar och sin tid.

Kolla så att det inte rinner över från hängrännorna och stänker på fasaden där det "börjar ruttna så smått". Det kanske går att åtgärda och så klarar sig fasaden ett årtionde till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.