Har ett putsat hus från 1960 och skulle behöva måla om. Inte särskilt "grov" puts. Hade tänkt leja ut det till någon som sprutmålar då jag sett några hus som rollats med ett resultat som var sådär...

Gick till en färgaffär/målerifirma i närheten och frågade, då sa de (utan att titta på huset) att det inte blir bra att sprutmåla puts eftersom det kan bildas små luftbubblor i groparna i putsen och att färgen då inte täcker. Han föreslog långhårig roller istället.

Stämmer detta? Har fått för mig att det är ganska vanligt att sprutmåla putsfasader, och det skulle väl inte göras om det inte fungerade?

/Elin

Jag vet inte om det är rätt/fel/vanligt/ovanligt men grannens putshus sprutmålades förra månaden av en målarfirma.

Jag har just rollat mitt och det blev jätte bra! Det är ett ganska lätt jobb (tråkit kanske men ganska lätt) Rolla det själv och använd pengarna som du spar till att bjuda ut familjen på något roligt/gott istället :)

Gabbe1 skrev:
Jag vet inte om det är rätt/fel/vanligt/ovanligt men grannens putshus sprutmålades förra månaden av en målarfirma.
Blev det bra?

anra skrev:
Jag har just rollat mitt och det blev jätte bra! Det är ett ganska lätt jobb (tråkit kanske men ganska lätt) Rolla det själv och använd pengarna som du spar till att bjuda ut familjen på något roligt/gott istället :)
Jo... Svårt tror inte jag heller att det är, men nu när vi har renoverat igenom hela huset och dessutom grävt upp hela trädgården tycker till och med smålänningen Elin att det vore bättre att låta någon annan göra det. Min ork börjar helt enkelt tryta. En annan anledning till att låta någon annan spruta är att jag inbillar mig att det går rätt fort och det är inget jag skulle ge mig på, alltså köper jag då en tjänst jag inte lika gärna kunde gjort själv, och då känns det något bättre i plånboken... :) Men visst kan man låta nån annan rolla också.

kloka_elin skrev:
Blev det bra?
Japp, ser bra ut och de är nöjda med jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.