6 692 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Glömt bort överbleck...
Sida 1 av 2
Ja, nu får jag ta på mig dumstruten, skämshatten o gå o ställa mig i skamvrån:blushing:...
Har byggt ett burspråk, idag när jag stod o målade den nyuppsatta lockläkten insåg jag att jag inte har ngn plåt över fodrena. Då jag inte har mkt överhäng på taket som skyddar så antar jag att jag måste ha överbleck, hur löser jag detta? Jag har själv 2 förslag, vilket av de rekommenderar ni eller har ni ett annat bra?

Det gula är panelbräda, gröna lockläckt, röda foder.
Alt. 1, ta bort lockläckten, limskruva fast plåten mot panelbrädorna, återmontera ngt kortare läckt.
Alt 2. Smacka upp en bräda, såga ett snitt med cirkelsågen tvärs igenom allting, smeta på PL400 och tryck i ett bleck.
Hur skulle ni göra?
Har byggt ett burspråk, idag när jag stod o målade den nyuppsatta lockläkten insåg jag att jag inte har ngn plåt över fodrena. Då jag inte har mkt överhäng på taket som skyddar så antar jag att jag måste ha överbleck, hur löser jag detta? Jag har själv 2 förslag, vilket av de rekommenderar ni eller har ni ett annat bra?

Det gula är panelbräda, gröna lockläckt, röda foder.
Alt. 1, ta bort lockläckten, limskruva fast plåten mot panelbrädorna, återmontera ngt kortare läckt.
Alt 2. Smacka upp en bräda, såga ett snitt med cirkelsågen tvärs igenom allting, smeta på PL400 och tryck i ett bleck.
Hur skulle ni göra?
Alt 1 skulle jag också valt, men, är tveksam till att limskruva. Har aldrig gjort något sådant så jag vet inte om det håller i längden. När du ändå tagit bort lockläckten varför då inte såga ett spår, 5 mm djupt och stoppa in änden på plåten där.
Fast det går väl att såga av både panel och läkt, så att det bildas en centimeterbred springa ovanför fodret, och sedan trycka upp ett bleck bakom panelen? Då kan inget vatten tränga in bakom blecket och ändträet är väl luftat.
På vilket sätt är det bättre att vara utan plåt än att skruvlimma en plåt mot fasaden o sen lockläckt över?SBH skrev:
Tror SBH missförstår. Om du inte öppnar panelen får du ju ingen ytterligare risk för vatten. Sätter du blecket mot panelen med tätning mellan får du ju bara ett ytterligare skydd (det skulle bli i princip lika tätt om du bara fasade kanten på ovanfodret och tätade det mot panelen). Men det blir inte idiotsäkert som mitt lite bökigare och ev. något osnyggare förslag!