Går i fasadrenoveringstankar och har lite funderingar. Huset är i grunden byggt i lättbetong och tegel, samt därefter putsat. I slutet av 80-talet eller början av 90-talet cellplastades det, kläddes med vindpapp och slutligen brädfodrades fasaden. Detta vill alltså vill riva ned och återgå till puts.
Min grundtanke är att helt enkelt riva alltihopa och sen (förhoppningsvis) bara behöva bättra på putsen. Eller att i värsta fall putsa om huset helt om den är i väldigt dåligt skick. Det känns mest "ärligt" mot huset att endast ha sten i väggarna, och är också mest estetiskt då vi direkt skulle slippa bland annat de insjunkna fönstren. Ett sistahandsalternativ är att putsa på cellplast.
Några funderingar:
1. Jag har rivit en bräda i brädfodringen samt skurit bort lite cellplast ned till putsen. Kan då konstatera att det bara är ca 3 cm tjock cellplast under brädor och vindpapp. Antar att isoleringsvärdet på detta är nära noll, men vad säger ni som kan? Till saken hör att vi kan leva med dagens energikostnader och har bergvärme, så estetiken går här före ytterligare energiåtgärder. Men vi vill samtidigt inte kraftigt försämra energiprestandan, eller åtminstone göra medvetna val kring detta.
2. Jag är vidare fundersam till hur man tänkte med att isolera fasaden när huset har gamla otäta fönster från 1948 och en oisolerad vind (endast kutterspån och ingen ångspärr). Värmen borde väl snarare försvinna upp genom vinden än genom väggarna? Har därför tanke att istället kompensationsisolera vinden med cellulosa. Tänker jag rätt? På vinden har vi en Trygghetsvakten-avfuktare (fläkt + värmeslinga), så fukt/mögeldiskussionen borde väl kunna bortses från.
3. Putsen i fråga är som syns på bifogad bild vit. Drar jag fingertopparna hårt mot den får jag lite vitt på fingrarna. För en glad amatör tyder det på kalk- eller silikatfärg eller motsvarande, eller åtminstone att putsen inte är fördärvad med någon form av plastfärg som skulle kunna göra att den helt måste knackas ned (påverkar ju självklart priset på projektet - och därmed projektstart). Går det att dra såna slutsatser eller är jag helt ute och cyklar?
Ytterst tacksam för er kunskap och era åsikter!