Vitputsat hus från 80-talet med mörk panel på gavlar, bruna fönsterkarmar och röd tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Bilden föreställer vårt första egna hus. På gavlarna finns mörk panel som antagligen lades på under sena 80-talet. Helst skulle vi vilja ta bort panelen och återställa den ursprungliga fasaden men som det ser ut nu får den hänga med ett tag till och vi nöjer oss med att måla. Ytterdörren kommer att bytas ut och vi planerar att måla fönstekarmarna som idag är bruna. Den stora frågan är vilka färgval man ska göra för panel, puts, fönster och dörr.? Vad passar huset? Miljön? Hållbart? Snyggt?

Behöver inspiration och idéer

Åsa Lund
Hur gammalt är huset?
40- talet?
Spelar ju roll om du vill ha tidstypiskt

Huset är byggt -43. Tidstypiskt, ja till viss del.

Smaken är som baken... men ska jag säga vad jag tycker så passar inte modetrenden med mörkgråa eller svarta färger på 40-tals hus (inga andra hus heller för den delen).
Varför inte måla upp det i ungefär den färgskala det har? Grunden skulle kanske tjäna på att bli lite mörkare så "landar" huskroppen bättre.

• Gilla
SimrisBo
  • Laddar…
Håller med föregående.
Se upp med vad du målar för färg, fönster är troligen målade med linoljefärg=lösningsmedel fortsätt med det. En modern plastfärg gör att nedre delen kommer att ruttna upp med tiden.
Mina fönster från 1960 är helt friska i träet efter 60 år, bara oljefärg + lacknafta!

• Gilla
SimrisBo och 1 till
  • Laddar…
Det är lite svårt att säga vilken färg huset haft/har. På den sida som varit mest skyddad verkar färgen ha varit närmast vit. Men du menar att en mörkare färg passat huset bättre. Är det då åt det ljusgrå eller beigeaktiga hållet?

M MagHam skrev:
Smaken är som baken... men ska jag säga vad jag tycker så passar inte modetrenden med mörkgråa eller svarta färger på 40-tals hus (inga andra hus heller för den delen).
Varför inte måla upp det i ungefär den färgskala det har? Grunden skulle kanske tjäna på att bli lite mörkare så "landar" huskroppen bättre.

Mitt svar till dig kom nedan i kommentarsfältet..

BirgitS
Njaee... Om vi pratar putsad fasad så går nog falurött bort.
Puts på senare halvan av 40-talet var ofta beige, men även svagt gula eller gröna varianter kan jag hålla med om.
Något som är svårt att återskapa om man målar är den glimmer man tillsatte för att få gnistrande effekt.

• Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Här kommer lite bilder ur en bok som inspiration
Bokomslag med titeln "Så byggdes VILLAN" och bilder på svenska villor från olika epoker.
Skapa konto
Öppen bok med illustration av en villa och beskrivande text om typiska byggnadsdetaljer såsom tak, fasad och fönster.
Skapa konto
Illustrationssida ur bok som visar olika fasadtyper från 1940-talet i skala 1:200.
Skapa konto
Sida ur bok med illustrationer av olika husfasader i färg som inspiration för byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
SimrisBo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.