2 631 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Behandla ändplankor på fasad med alcro bestå täckfärg?
Hej!
Köpt ett garage som var grundmålat och färg butiken tyckte alcro bestå täckfärg passade min grundfärg. Läst lite om dessa akrylatfärger och kan träet inte andas finns det risk för röta men jag har luft spalt så det bör inte vara ett problem.
Jag funderar däremot på de "dropp sågade" ändplankorna längst ned på fasaden, ska jag måla dessa med samma färg eller finns det kanske nått bättre att ha på dom, alltså själva ändarna. dom är svår åtkomliga så jag har tänkt "masera" in färg med gummi handskar, funkade bra på andra ändar där det ska vara vitt som resten av huset.
Dessa är längst ned och syns inte och får nog utstå mest fukt och djävulskap så då kanske något annat är bättre eller kanske inget alls?
MVH: En svettig amatör målare i sommar hettan.
PS: Jag målar ej i solen så oroa er inte
Köpt ett garage som var grundmålat och färg butiken tyckte alcro bestå täckfärg passade min grundfärg. Läst lite om dessa akrylatfärger och kan träet inte andas finns det risk för röta men jag har luft spalt så det bör inte vara ett problem.
Jag funderar däremot på de "dropp sågade" ändplankorna längst ned på fasaden, ska jag måla dessa med samma färg eller finns det kanske nått bättre att ha på dom, alltså själva ändarna. dom är svår åtkomliga så jag har tänkt "masera" in färg med gummi handskar, funkade bra på andra ändar där det ska vara vitt som resten av huset.
Dessa är längst ned och syns inte och får nog utstå mest fukt och djävulskap så då kanske något annat är bättre eller kanske inget alls?
MVH: En svettig amatör målare i sommar hettan.
PS: Jag målar ej i solen så oroa er inte
Målade med Alcro Bestå täckfärg för 3 år sen på nyuppsatt panel och tycker det hållit bra. Största boven har varit fallande is från taket som skrapat av lite färg. Ändarna där snö blir att ligga mot hela vintern har klarat sig bra där jag målat...men där jag missat en fläck syns viss fuktskada idag...så ger tummen upp för färgvalet men "massera" ordentligt och missa inget.
P.S Drick mycket vätska.
P.S Drick mycket vätska.
Produkter som diskuteras: "skrapat färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tipsen. Har inhandlat lite små penslar så jag kan bättra på springorna mellan panelen och ställen där jag kan ha missat.
Ändarna ska få smaka på lite olja och lite färg så blir det nog bra.
Ändarna ska få smaka på lite olja och lite färg så blir det nog bra.
Har använt en grov gummi handske och gnuggat in olja i i änd trät och kändes bra iallafall men oljan är tunn som vatten och lätt vit så det syns inget, men jag får väll smeka på lite mer imorgon kanske? men nu regnar det och ska dessvärre fortsätta så i några dagar så jag får nog lägga det på is ett tag, men då kan jag måla gipset invändigt istället.
Verkar som trä kan vara ganska tåligt, har en gammal "stuga" på tomten som jag lagrar saker i och den är lätt 60 år+ och den är nog bara målad 1 gång då fasad plankorna är ganska så färglösa. var tvungen att plocka bort "hallen" för att få bygga garaget (jäkla kommun regler) och jag trodde att huset som är byggt av spill plank skulle rasa ihop men den slitna panelen har skyddat huset och balkarna i alla dessa år dom såg nästan nya ut.
trots att den vita färgen på "stugans" panel är rätt flagnad så kanske den färgen från den tiden är full av kemikalier som skyddar bättre?
Verkar som trä kan vara ganska tåligt, har en gammal "stuga" på tomten som jag lagrar saker i och den är lätt 60 år+ och den är nog bara målad 1 gång då fasad plankorna är ganska så färglösa. var tvungen att plocka bort "hallen" för att få bygga garaget (jäkla kommun regler) och jag trodde att huset som är byggt av spill plank skulle rasa ihop men den slitna panelen har skyddat huset och balkarna i alla dessa år dom såg nästan nya ut.
trots att den vita färgen på "stugans" panel är rätt flagnad så kanske den färgen från den tiden är full av kemikalier som skyddar bättre?
Förstår inte riktigt hur du använder en gummihandske till oljan.....häll upp oljan i en glassburk eller liknande och sedan tar du en pensel och slabbar på det flödigt, håll burken under så du fångar upp det som rinner av. Gå över ändarna ett par gånger så det hinner suga in ordentligt.
helst görs detta innan man monterar brädorna men det går ju inte alltid.
Och som sagts tidigare, måla hela systemet. Olja, grundfärg, två lager täckfärg.
helst görs detta innan man monterar brädorna men det går ju inte alltid.
Och som sagts tidigare, måla hela systemet. Olja, grundfärg, två lager täckfärg.
Fundering.
Samtidens grundoljor är ju inte olja så mycket som vatten och olja i emulsion med detergent, därav deras vitmjölkiga utseende.
D v s man tillför fukt till träet när de används. Är det då så klokt att lyssna på gamla råd från före det vattenbaserades tid att låta ändträ stå i olja längre tider? Blir det inte en massa vatten som sugs upp och som tar väldigt lång tid att torka ut? Torrt trä är ju ett krav för att nästa steg - grundmålning - kan utföras.
Samtidens grundoljor är ju inte olja så mycket som vatten och olja i emulsion med detergent, därav deras vitmjölkiga utseende.
D v s man tillför fukt till träet när de används. Är det då så klokt att lyssna på gamla råd från före det vattenbaserades tid att låta ändträ stå i olja längre tider? Blir det inte en massa vatten som sugs upp och som tar väldigt lång tid att torka ut? Torrt trä är ju ett krav för att nästa steg - grundmålning - kan utföras.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden