Såhär ser ytterväggen på min källarnedgång ut och det är något jag skulle vilja fixa till men jag vet inte riktigt hur. Börjar lossna stora kakor och det är stora delar som liksom släppt från betongen under så det är en luftspalt mellan puts och betong.

Planen är väl att knacka bort allt som sitter löst och sen på med ny puts så att allt hamnar i samma nivå och sen måla det. Men vilket typ av puts/bruk skulle passa för det här ändamålet? Kan typ noll och inget om puts/bruk :)

Tack på förhand!

• Yttervägg med spruckna och lossnande delar av svart puts vid en källarnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yttervägg med svart puts och sprickor som lossnat på en källartrappa, synlig luftspalt och skador.
    Skapa konto
Vad är det för material bakom putsen?

L Lerstenstegel skrev:
Vad är det för material bakom putsen?
Betong. Sen vet jag inte det finns många olika varianter på betong eller så men det kanske inte spelar så stor roll? Något måste ha gjort att putsen släppt men frågan är vad.

Såhär ser det ut bakom, lite bättre bild. Uppochner dock..

• Bild av en trasig betongkant mot jorden, synlig skada och smuts, orienterad uppochner.
    Skapa konto
berisen berisen skrev:
Betong. Sen vet jag inte det finns många olika varianter på betong eller så men det kanske inte spelar så stor roll? Något måste ha gjort att putsen släppt men frågan är vad.
Troligen fukt + frostsprängning. Kanske är bakfall på trappstegen eller för mycket skräp på trappan som binder fukt?

Man ser ganska tydligt att det har spruckit från utsatta lägen och uppåt. Sannolikt beror det på svagheter i konstruktionen och fukt som vandrat uppåt. Att du har fukt som vandrat via trappan och uppåt tycker jag mig skönja via bilden du har bifogat.

Hur du åtgärdar detta är enligt principen.
Förstärk utsatt konstruktion. Mjukare puts än invändigt material. Murarfog där olika material möts som i det här fallet trappan mot putsen.

Beroende på fuktkvot så hade jag antingen använt nät + kcbruk eller hydrauliskt kalk. Förstärk varje hörn mot trappan med överlapp av nät. Sen en diffussionsöppen färg som är mjukare än putsen.

Glasklart?

Redigerat:
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Betong så är det att grunda med rödgrund, är du snål kan du blanda vanligt b-bruk löst och pensla på.
Nästa dag laga ut med vanligt b-bruk och skura till. Ärren där det nya möter det gamla kommer synas med om du kör där med filtbräda så blir det lite bättre.

Dock är det som de andra säger: antagligen bakfall mot väggen och betong ser väldigt blöt ut så jag hade knackat bort så mycket puts jag kan och lämnat det öppet i några dagar innan jag putsat på det så det får torka ut.
Den billiga lösningen som ger dig lite extra tid är att du lämnar utrymme mellan vägg och trappan.
Typ en 6mm masonit som du tejpar på det som kommer vara under putsen och putsar ovanpå, när det är torrt nog att du skurar skär du längs masonit med ett brytbladsknivblad och drar ut masonit, så har du en okej rörelsefog som hjälper lite mot fukten och eventuella rörelser från trappan.
Men problem med bakfall kvarstår men det är lätt att testa genom att hälla vatten på trappan för att se hur det rinner.

Tack för alla tipsen! Guld värt! :D

Har putsen någon övrig funktion förutom att skapa en visuellt fin yta? Finns det någon nackdel att knacka bort lös puts och frilägga betongen nu inför höst och så småningom vintern? Det visuella kan jag klara mig utan tills dess att jag läst på ordentligt om hur jag ska göra för att fixa till det ordentligt.

Tänker att det borde vara bra om det får torka upp ordentligt kanske?

Är det svårt för en nybörjare att putsa så att det ser dugligt ut?

Puts fungerar som en vattenbarriär.
Enkel förklarat så har svagare material större "hål" där kapillärkraften går olika snabbt.

Så ditt b-bruk suger mer vatten åt sig än din betong som gör att det stanna upp i putsen innan det fortsätter in i betongen och ju större hål desto snabbare torkar det upp.

För varje lager tar mindre vatten sig in till nästa.

Angående sprickorna så är det ganska lugnt att lämna dem, det ser redan ut som det vart fullblött en bra stund så gör inte så mycket mer att det är öppet en stund till.
Tänk bara på att hinna innan det blir för kallt. Du bör inte putsa under +5c dygnstemperaturen även om det är b-bruk så ska det gå ner till 0c men du tappar i princip 30% av tryckfastheten
Men vad finns bakom den muren och du har inte haft något problem där ?

berisen berisen skrev:
Tack för alla tipsen! Guld värt! :D

Har putsen någon övrig funktion förutom att skapa en visuellt fin yta? Finns det någon nackdel att knacka bort lös puts och frilägga betongen nu inför höst och så småningom vintern? Det visuella kan jag klara mig utan tills dess att jag läst på ordentligt om hur jag ska göra för att fixa till det ordentligt.

Tänker att det borde vara bra om det får torka upp ordentligt kanske?

Är det svårt för en nybörjare att putsa så att det ser dugligt ut?
Det är svårt. Frågan är hur mycket arbete du vill lägga ned. Vill du bara åtgärda det skadade får du knacka ned det som du vill åtgärda. Lämna rörelsefog som nämndes innan.

Om du vill göra från grunden.

Annars fyller du i det som är skadat.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Men vad finns bakom den muren och du har inte haft något problem där ?
Bakom finns källaren och det finns inga större synliga problem med fuktgenomträngning på insidan så jag tror det har stått emot ganska bra men det kanske är lite halvbråttom att göra något åt problemet ändå? Jag har bott här i två år nu och jag har inte sett någon försämring under den tiden så jag tror problemet funnits ganska länge.

Här är en till bild på hur det ser ut lite mer i helhet. Hela området som har dom vita sprickorna har en luftspalt bakom sig och när man knackar där så låter det ihåligt.

Vägg med vita sprickor intill en trappa som tyder på potentiella fuktproblem i källaren.
Skapa konto

Att det låter ihåligt beror inte på att man har putsat med distanser. I så fall skulle det funnits nät. Det som har hänt är att putsen har släppt pga rörelser mellan material i utsatta hörn med fukt som vandrat i putsen. I mitt tycke så även om du fulputsar igen med kc eller c bruk då skyddar du bakomliggande material även om det inte håller så länge. Men det håller så länge tills du får tid/kunskap att göra allting på rätt sätt.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Du har inte särskilt fin yta och det är inte tjockt.
Man bör alltid slå på bruket för bästa tryckfasthet och man tappar ganska mycket på att dra på det (65 mot 45 om jag minns) men på det är det ändå starkt nog att hålla många år även om du drar på det.
Så det är ingen svår lagning och eftersom ytan är ganska ojämn redan så behöver du inte vara särskilt duktig på att filta för att det ska vara snarlikt det andra.

Slå bort det du kan med hammare, där det slutar släppa sågar du med en vinkelslip diagonalt ca 1.5 cm från kanten så är det lättare att få ihop nytt och gammalt.

B-bruk bör du kör med då du behöver lite kräm på socklar och underlaget är betong.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Tusen tack för bra instruktioner! :ok:

Låter ju faktiskt som något som jag borde kunna få till utan allt för mycket trassel. :)

Skulle någon av dom här fungera för ändamålet?
https://www.byggmax.se/putsbruk-c-p0113
https://www.byggmax.se/murbruk-b-p0112

Är det bara att försöka sträva efter att få samma nivå som det övriga och en liknande yta som tidigare?

Om det finns någon bättre produkt på typ k-rauta/byggmax så tipsa gärna om det isåfall :)

Redigerat:
Beror på tjocklek, Weber har en 1mm som är bra för amatörer att få till fin yta och få ihop skarven.
Weber 133 heter den men är det tjockare än 1.5 cm så är det bättre med vanligt b-bruk men det ska vara putsbruk-b, smidigare än den du länkade till från byggmax.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.