12 321 läst ·
41 svar
12k läst
41 svar
Bättra på puts på källarvägg (utvändigt), vilket puts/bruk?
Här har du en tråd om just fogar som lyser igenom.
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-ser-man-stenarnas-moenster-genom-putsen.263466/
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-ser-man-stenarnas-moenster-genom-putsen.263466/
Fick hjälp på bygghandeln och nu fick jag med mig en säck Finja cementbruk A. Dom hade ingen grund nämligen.
Enligt han jag snackade med skulle det fungera utmärkt. Visade bild och han trodde det skulle gå bra att gå på direkt med det utan grundning.
Vad säger ni här inne? Har ju hela tiden läst om B-bruk här inne så nu blev jag lite osäker..
Enligt han jag snackade med skulle det fungera utmärkt. Visade bild och han trodde det skulle gå bra att gå på direkt med det utan grundning.
Vad säger ni här inne? Har ju hela tiden läst om B-bruk här inne så nu blev jag lite osäker..
Redigerat:
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Jag har svarat i en annan tråd om lättbetong, men det Kjell säger är rätt.
Dock ser det ena hålet ganska djupt ut så du borde fylla ut den och andra ojämnheter efter du grundat (dagen efter) för att du inte ska ha problem med torksprickor.
Bruk utan kalk är mindre rörligt så gör som jag sa innan också. Lämna en 3/4 mm från fylld och fixa nästa dag.
Dock ser det ena hålet ganska djupt ut så du borde fylla ut den och andra ojämnheter efter du grundat (dagen efter) för att du inte ska ha problem med torksprickor.
Bruk utan kalk är mindre rörligt så gör som jag sa innan också. Lämna en 3/4 mm från fylld och fixa nästa dag.
Okej! Då är det alltså ingen idé att använda det som jag köpte hem idag? Alltså endast att dra på ett eller flera lager med Cementbruk A utan någon vitgrund.L Lerstenstegel skrev:Jag har svarat i en annan tråd om lättbetong, men det Kjell säger är rätt.
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/cementbruk-a?id=5740101
Tyckte väl det lät konstigt men han jag pratade sa att det fungerar hur bra som helst på en fuktig källartrapp sådär.
Herregud vad många olika bruk och puts det finns, blir helt förvirrad
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Utan att grunda så kommer du inte ha särskilt roligt men i praktiken kan du grunda och laga upp med bruket du köpt.
Dock är det inte framtaget för att vara så löst som du måste ha för att kunna pensla/slå tunnt på det.
Det kommer separera i spannen så du får cement i vattnet och botten full med sand.
Grunda bör du göra, det fungerar på båda hållen.
Första: för att hindra för snabb uttorkning av det tjockare lagert och få bättre vidhäftning.
Andra: för att se till att du inte har blötare områden än andra som kommer inifrån materialet du ska putsa.
Hade du gjort som han i affären sagt så hade risken vart stor att det är mycket blötare ner vid trappan än uppe.
När det ena blir vitt är det andra fortfarande blött och det går att få ihop men det höjer svårighetsgraden ytterligare samt du kanske måste vänta i timmar på den nedre delen.
PS din skarv är för rak så det är hög risk att det spricker mellan nya och gamla.
Dock är det inte framtaget för att vara så löst som du måste ha för att kunna pensla/slå tunnt på det.
Det kommer separera i spannen så du får cement i vattnet och botten full med sand.
Första: för att hindra för snabb uttorkning av det tjockare lagert och få bättre vidhäftning.
Andra: för att se till att du inte har blötare områden än andra som kommer inifrån materialet du ska putsa.
Hade du gjort som han i affären sagt så hade risken vart stor att det är mycket blötare ner vid trappan än uppe.
När det ena blir vitt är det andra fortfarande blött och det går att få ihop men det höjer svårighetsgraden ytterligare samt du kanske måste vänta i timmar på den nedre delen.
PS din skarv är för rak så det är hög risk att det spricker mellan nya och gamla.
Ok, tack för info!L Lerstenstegel skrev:Utan att grunda så kommer du inte ha särskilt roligt men i praktiken kan du grunda och laga upp med bruket du köpt.
Då måste jag försöka få tag på någon lämplig grund. Verkar inte vara speciellt vanligt här då varken k-rauta, Beijer eller Karl Hedin hade det i sitt sortiment. Rödgrund från Weber fanns dock.
Finns det någonting annat jag kan ha som grund eller är det just vitgrund jag måste ha?
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
Ja det vore kanon om den fanns att få tag på, körde runt i hela stan och letade men icke. Verkar inte vara en speciellt vanlig produkt. Därav min undran om det finns några andra alternativ för min del.L Lerstenstegel skrev:
Typ ”fullaga” lite så att det håller några år åtminstone och skapa en någorlunda första barriär mot fukt utifrån nu inför höst och vinter. Såklart vill jag ju göra det så bra som möjligt men verkar vara svårt.
Det optimala är som jag förstår det den grunden vi pratat om ovan samt någon typ av B-bruk men nu sitter jag här med en säck cementbruk A och ingen grund. Inte bra..
Edit:
Nu har jag nog hittat både vitgrund och rätt bruk! I lager i närheten dessutom.
https://www.c24bygg.se/hus-bygg/bygg/cement-bruk/torrbruk/vitgrund-base-105-25-kg
https://www.c24bygg.se/hus-bygg/bygg/cement-bruk/torrbruk/lattbetongputs-b-base-130-25-kg-40-stpall
Om jag förstått något av allt ovan så ska den här kombon fungera bra?
Redigerat:
Nu har jag äntligen fått tag på Weber 105 vitgrund. 
Sista frågan förhoppningsvis, dom hade inte Weber 130 lättbetongputs som @KjellTimell tipssde om tidigare men 133 och 222 fanns däremot. Tog en säck 222, frågan är då, funkar det att lägga det ovanpå vitgrunden?
Blir det för grov yta antar jag att jag kan lägga på ett lager finare puts senare.
Sista frågan förhoppningsvis, dom hade inte Weber 130 lättbetongputs som @KjellTimell tipssde om tidigare men 133 och 222 fanns däremot. Tog en säck 222, frågan är då, funkar det att lägga det ovanpå vitgrunden?
Blir det för grov yta antar jag att jag kan lägga på ett lager finare puts senare.
Jag vet att jag egentligen borde fasa av kanten på den gamla putsen för att förhindra sprickor här men det är hårt som satan och inget av de verktyg jag har hemma biter på det och jag har ingen lust just nu att handla mer verktyg. Allt jag försökt slipa med har varit totalt verkningslöst.
Om jag låter den nya putsen gå nån centimeter ovanför kanten, kommer det att fungera då? Dvs gå lite högre upp än nödvändigt med den nya putsen och sen försöka jämna till det så gott det går?
Om jag låter den nya putsen gå nån centimeter ovanför kanten, kommer det att fungera då? Dvs gå lite högre upp än nödvändigt med den nya putsen och sen försöka jämna till det så gott det går?
För att inte tråden ska vara helt onödig så måste jag ju återkoppla lite om hur det blev.
För att vara först gången jag gjort något liknande så blev det helt okej (tror jag
). Ska eventuellt på med ett lager finputs om jag orkar för att få lite bättre finish men annars fungerar det rätt bra sådär. Ska ju på färg senare så då kommer det smälta in bättre.
Tusen tack för alla tips i tråden, ovärdeligt!
För att vara först gången jag gjort något liknande så blev det helt okej (tror jag
Tusen tack för alla tips i tråden, ovärdeligt!
Klicka här för att svara