Hjälp! Jag har beslutsångest... Vi ska renovera köket. Det blir släta björkluckor, ekbänkskiva. Kaklet ska vi nu ,efter tips från forum, våga måla. Har tänkt mig vitt. Klinkersgolvet är vitt(gråvitt) men en del klinkers kommer att bli knallröda. Furutaket kommer att målas vitt.
Väggarna ska tapetseras utom en furupanelvägg som ska målas..
Jag har fastnat i vitt, vitt!! Det kommer kanske att bli alldeles för vitt?? Har ni några tips? Ljust vill jag iallafall ha. Bryter hellre av med färglada textilier. SÅÅÅ tacksam för tips! :D :D :D

Vitt med ganska kraftiga färgklickar tycker jag blir snyggast. Finns inget fulare än nästan vitt d.v.s. svaga, ljusa färger....

Vitt är aldrig fel.

Det är ju det som är vitt-sen :-X

Sofi skrev:
Hjälp! Jag har beslutsångest... Vi ska renovera köket. Det blir släta björkluckor, ekbänkskiva. Kaklet ska vi nu ,efter tips från forum, våga måla. Har tänkt mig vitt. Klinkersgolvet är vitt(gråvitt) men en del klinkers kommer att bli knallröda. Furutaket kommer att målas vitt.
Väggarna ska tapetseras utom en furupanelvägg som ska målas..
Jag har fastnat i vitt, vitt!! Det kommer kanske att bli alldeles för vitt?? Har ni några tips? Ljust vill jag iallafall ha. Bryter hellre av med färglada textilier.  SÅÅÅ tacksam för tips! :D :D :D

Om jag fattar dig rätt så är det kakel samt tak och panelvägg som ska målas vita. Det låter väl helt OK.
Hade du tänkt tapetsera enfärgat vitt också ??? Min erfarenhet är att en "vit" tapet aldrig blir kritvit(de är oftast i toner dragna åt grått, gult osv.) som en målad yta blir. Om det är den effekten (vit som det målade alltså) du är ute efter kanske du lika gärna kan måla väggen/tapeten som sitter där nu. Det du isf. kan göra för att allt inte ska se helt lika ut är att ta en annan glans på väggfärgen, då får du en brytning mot panelväggen även om nyansen är densamma.

Annars så tycker jag personligen att det inte finns nåt snyggare än vitt i olika toner gråvitt, gulvitt, vitt-vitt, beigevitt osv. och helst tillsammans i samma rum/våningsplan ;D.
Blir mycket mjukare och charmigare och inte så strikt och "kliniskt" ;D Men där ser man, smaken är ... ..... ;)

//Christina.

Låter som mkt fint Sofi med vit!
En enda nackdel kanske med hel vit just i köket: varenda minsta lilla smutsspeck blir en "färgklick" och drar blicken till sig.....Hmmmm en fördel kanske, trots allt? ???

Hej!
Vi har björkluckor i vårt kök, anno 1997 ... de är definitivt inte särskilt ljusa längre ... mycket gula toner i träet. Kanske något att tänka på vad gäller klinkersval. Måla/tapetsera om hinner ni säkert göra de närmaste fem åren ... jag tycker också mycket om vitt, jag målar om vår vita hall vartannat år för att få bort smutsen ...
MVH Fiddeli
ps har två små barn ... ds

Som någon anna nämde tidigare så är vita väggar med lite färgklickar väldigt snyggt, alla rum behöver lite färg men det behöver inte sitta på väggarna eller golvet, räcker med en tavla/gardiner etc..

Hej!

Om du har ek och björk på bänkskivan och luckorna så tror jag att det blir snyggast med vita klinkers och vita väggar. Träet ger rätt mycket färg i sig och det kan man ju bryta av med gardiner eller tavlor.

Knallrött, faktum är att jag hade ett kök med knallröda väggar, laserat tapet, det var ursnyggt. Men i det köket hade jag vita luckor, vitt kakel, bänkskiva i björk, så det var relativt ljust bortsett från väggarna och ett mörkt trägolv (körsbär)

Matplats.jpg

Arbetsplats.jpg

Känns som det är ganska mycket ändå... björk, ek och röda plattor i det ljusgrå. Det vita behövs nog för att lugna ner det. Skulle absolut ta vitt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.