Hej,

behöver få bort en rejält ful strukturtapet med strukturmönster med höjdskillnader liknande Alpernas.

Man kan ju ånga bort tapeter, men jag undrar om det är möjligt att tapetsera över med glasfiberväv och på så sätt bli av med mönstret?

Mvh
K.

Om det är papperstapet kan det funka att badda den rejält med rinnigt tapetklister och sen skrapa bort den.
/CC

Lättast är väl att du först kollar om den är spaltbar = själva strukturen går att dra bort. Så är på de flesta strukturtapeter, iallafall som jag stött på.
Det går inte att tapetsera över strukturtapeter med glasfiberväv om du vill ha ett snyggt resultat. Har sett detta live och det såg fördjävligt ut...
Att tapetsera med typ Återställare kan funka men inte om det är FÖR mycket struktur, då syns det igenom.

Om tapeten är spaltbar, hur går man sedan vidare? Grunda med t ex vävlim och sedan på med bredspackel eller typ ny glasfiberväv?

Ja, det undrar jag också.

Linska, hjälp oss! :-*

K.

Jag har haft en sån tur (med underarbeterna samtliga gånger) att det bara var att rakt upp och ner tapetsera ovanpå den tunna luddiga ytan som blev kvar efter spaltningen.
Spacklade dock hål, men försiktigt eftersom den luddiga pappen korvar sig alldeles otroligt vid spackling.
Vill ni inte ha kvar "underludden" är det bara att blöta ner den med vatten + ev lite tillsatt tapetklister för att vattnet inte ska dunsta så fort.
Har aldrig provat (vågat) att måla direkt på ludden. Tror att det skulle släppa för mycket från väggen och inte sträcka upp sig igen....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.