Hur dumt på en skala från 1 - 10 är det att tapetsera på spånskiva (ny) jämfört med t.ex gips?
"1" är "inte alls dumt".
"10" är "extremt dumt".

Om nu gipset sätts på spånskivan och spånskivan rör sig, rör sig väl gipsskivan lika mycket om den är skruvad i spånskivan?

Lägg Ardion 51 primer på skivan därefter limmar du gipset med Ardex S48. sitter stenhårt./A

Jag växte upp i ett trähus från 1925 som renoverades 1971, bla genom att det sattes spånskiva på alla väggar, denna tapetserades sedan. Kan inte minnas att det var några problem.

Det finns ju de som predikar att man MÅSTE ha gips om man vill garantera att det inte ska röra på sig så att tapeterna spricker och har sig i skivskarvarna.
Eller är det överdrivet?

Jag gjorde det på en vägg -98 och jag har tapeserat om x-antal gånger sen dess och märker ingen skillnad mot dom andra väggarna/rummen. Det enda jag gjorde var att grunda väggen först.

fibrerna kan resa sig av limmet om man har otur, så ytan känns taggig. det kan synas igenom tapeten. men man kan förlimma och slipa av.

Fast den spånskiva jag har är ju slät som en skridskobana.

Det var min med innan jag grundmålade den.
Som kimtommy skrev: Spånskivan drar åt sig fukt, och "spånen" reser sig ut från ytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.