Hej!
Vilken rolig sida som jag just hittat!!!
Vi har köpt ett timmerhus som vi får tillgång till 1 Augusti, men nu till helgen ska vi få börja på att göra om i ett av rummen,vårt blivande sovrum.
Förra ägaren var trähandlare och ÄLSKAR verkligen trä på ALLT.
Ofärgad träpanel i alla tak, lister och foder, panel på halva väggen i 3 rum, samt gillestuga med träväggar från golv till tak...
Vårt största problem just nu är hallen.
Där är träpanel på halva väggen och 7 dörrar i furu in till alla rum.
Jag undrar om någon har målat eller laserat sådan panel, men lämnat kvar dörrarna som de är ( gulnade furudörrar från - 74)
Någon bild på hur det ser ut i såna fall?
Det är mycket, mycket som vi vill göra i huset och jag känner inte alls för att göra något åt alla dessa tak, lister och framförallt dörrar nu!
Några förslag?!

Välkommen hit, finns mycket kul att läsa!

Du skriver inte vad det är för årgång på huset, dörrar från -74 i furu huvva!

Vad är det för panel? Det jag tänker helt spontant är byta dörrar och panel.
Dörrarna mot gamla spegeldörrar som målas i en gammaldags grön färg, panelen byts mot pärlspont på väggar som målas antikvit eller nåt liknande.
Taket, råsågat ospontat? Papptak? Ja, vad vet jag? Bara förslag, beskriv gärna lite närmre och posta gärna nån bild.. Grattis till huset!

Ähh förresten, inte grönt i en hall kanske, ljusblått?

Inte roligt med bara lackad furu....Vi har också mycket av det! Eller snarare övervåningen och där har jag samma funderingar som du! Jag tänker måla taken med Tripp Trapp extravit som är en färg som man kan måla direkt på lackad furu och som gör att panelen ser laserad ut. Det blir mycket ljusare! Nackdelen är priset på Tripp Trappen...

Foder och lister runt fönstren tänkte jag måla helvita men sen är det just dörrarna som jag inte vet vad jag ska göra med! Min man och jag är inte överens heller. Jag vill gärna byta till vita dörrar, men han vill verkligen inte ha vita. På nedervåningen har vi bytt de gamla 70-talsbruna till furu och där tänkte vi faktiskt ha vita lister runt. Vi har inte fått upp listerna än så jag kan inte maila någon bild än!

I hallen har vi målat trappen vit fast stegen är kvar i furu och vi har vitlaserad pärlspont, vita golvlister och vita portaler men jag verkar illa tvungen till att ha furudörrarna kvar....Men med trappstegen kvar i furu med inramning i vitt tror jag ändå att det kan bli bra med furudörrar som är inramade i vitt! Lycka till med rusten!

Vi har åtminstone bestämt oss för att lasera och inte täckmåla taket nu...
Alltid något bland alla svåra val!
Alla dörrarna är spegeldörrar så byta ut dem är ju inte någon vits.
Då målar man väl dem hellre om man vill ha dem vita.
Eller laserar.
I hallen är det pärlspont, men vi har svårt att bestämma om vi ska lasera eller måla.
Det är ju klart enklare att lasera då man slipper latexfog, kvistlack, grundfärg och täckfärg, så det lutar nog åt det...
Men min fråga är ju alltså om man kan spara dörrarna som de är och ändå lasera eller måla foder och panel.
Om någon har en bild på det vore ju fantastiskt bra, för jag är otroooligt dålig på att tänka mig in i hur saker och ting kommer att bli!
I vårt förra hus ( som har brunnit ner) satte vi upp pärlspont på halva väggen i hallen som vi laserade i grönt. Till det satte vi in 2 nya spegeldörrar i furu som vi bara lackade.
Det blev jättesnyggt tyckte vi.
Men jag kan ju tänka mig att det är skillnad när det är gulnade, gamla dörrar?!

flenmark skrev:
I hallen är det pärlspont, men vi har svårt att bestämma om vi ska lasera eller måla.
Det är ju klart enklare att lasera då man slipper latexfog, kvistlack, grundfärg och täckfärg, så det lutar nog åt det...
HIttade den här tråden när jag sökte på pärlspont. Vi ska sätta upp ny pärlspontspanel i köket när vi gör om. Denna har vi tänkt ha vitmålad. Det här du skriver om latexfog och kvistlack m.m.... Vad är det, höll jag på att säga ::) Är det alltså inte "bara" att måla? Eller beror det på att ni ska måla om en befintlig panel. Är det skillnad mot oss som sätter upp ny.

Undrar nybörjare...

Om kvistlackning tvistar de lärde, men jag valde att vara på den säkra sidan och lackade alla kvistar med shell-lack före vi laserade.

Kvistlackningen förseglar kvistarna så att de inte blöder kåda som missfärgar färg/lack.

jag satte upp pärlspont i köket när jag byggde om det för 3 år sedan, grundmålat och blank antikvit, ser som nytt ut och hade också stora spegeldörrar i laserad furu som jag vitmålade, blev verkligen skitsnyggt (trots att jag gjort allt jobb själv :) )

Haha.. ja visst är det väl fantastiskt med dessa träälskare  :D
Flyttade i maj in i ett träälskar hus. Furu i alla tak utom två sovrum. Har 1½ plan på 160kvm Dessutom bröstpanel i kök/matrum/altanhall.
Håller på i godan ro och laserar taket i nedre vardagsrummet vitt. Jag tycker om trä men furu har ju en viss tendens att bli lite väl mörkt och gult med tiden. Har dock turen att alla dörrar inne i huset är vita.

Det här med kvislack, hur länge kan en kvist blöda igenom. Är det risk att en kvist som laserats 25 år efter den satts upp blöder igenom eller har det ingen betydelse hur torrt/gammalt träet är?

Å äntligen nån mer ä'n jag som har problem med måla eller inte måla :-/.
Jag har oxå ett heltimmerhus.
Och kan ju säga att jag e ingen super älskare av trä,men min pojkvän är det dock.
Men det blev över min förvåning väldigt snyggt ::).
Men så är ju problemet att nu när det är nytt så är det ju väldigt ljust,och fint.
Men den gula färgen som kan bli senare tycker jag är hemsk!
Så jag vill absolut betsa vitt eller nått liknande,men killen vill inte.
Har ni några mer förslagg?
För allt är ju trä färgat,väggar tak fönster lister.....hjälp!!!!
Som nån annan skrev så har jag oxå hemskt dålig förmåga att kunna förrestäla mig hur vissa färger blir till att se ut på väggarna.
Så bilder bilder och åter bilder om det är nån som har.

Tack tack :)

Afrodite6177 skrev:
Som nån annan skrev så har jag oxå hemskt dålig förmåga att kunna förrestäla mig hur vissa färger blir till att se ut på väggarna.
Så bilder bilder och åter bilder om det är nån som har.

Tack tack :)
Ett tips är att kolla på olika tapet och färgtillverkares hemsidor. De flesta brukar ha rum och olika miljöer som man själv både kan tapetsera och måla virituellt. En varning: Lätt att fastna framför dessa och sitta timme ut och timme in och testa olika alternativ  ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.