Är i slutet av min badrumsrenovering och inser att det inte alls blir som jag tänkt mig. Har tänkt mig ett huvudsakligen vitt badrum med brungrått golv. Valde vitt kakel tänkte inte på det. Har målat fönstefoder, dörrfoder och pärlspont på två väggar i s-0502-y, detta för att fönster och husets alla snickerier är i denna nyans. Nu visar det sig att kaklet går åt grått och det är jättestora kontraster mot annan färg som ser gul ut. Snickerifärgen som är vattenbaserad (Jotun) bryter en del, medan den oljebaserade färgen som jag använt till fönsterfodret ser jättegul ut. Fönstret finns i direkt anslutning till badet och måste skyddas extra. Taket har jag nu provat mig fram till s-0500, ser bra ut mot kaklet och pärlsponten. Finns det ngn nyans som kan överbrygga klyftan mellan kaklets gråvita och fönstrets s-0502-y som jag kan använda på fodren?
Hjälp, hur reder jag ut detta utan att behöva kakla om?

ingen?

Jag läste en gång i om en familj som tagit hjälp av en konstnär för att få färgerna att gå ihop. Jag minns att konstnären gjorde så att de olika vita nyanserna i edtt kök skulle upplevas lika med hjälp av en annan färg. Tyvärr vet jag inte hur hon gjorde. Jag kan tänka mig att du får prova dig fram med olika färger, tex gult, blått, rött, eller svart. Du kan ju använda tyger eller handdukar för att se vilket som funkar bäst.

Pernilla

Vad har ni målat taket med för vit? en del snickerier kanske kan målas med den färgen? Och till de som det är mer noga med kanske man kan bryta i samma nyans. Annars hade jag valt S 0500-N som du redan testat lite med, den går ju åt det gråa...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.