3 526 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Måla direkt på gipsskivorna?
I vår hall vill jag måla istället för att ha tapet, eftersom det då går att torka av väggen. (För att få bort spår av leriga barn och hundar....)
Ska jag måla direkt på gipset eller bör man sätta någon typ av väv/tapet under? Jag vill inte ha några möster, utan en helt slät vägg.
Om jag i framtiden vill tapetsera där jag målat, är det då en fördel om jag målat direkt på gipset, eller är det en fördel med någon underlag, eller har det inte alls någon betydelse?
Ska jag måla direkt på gipset eller bör man sätta någon typ av väv/tapet under? Jag vill inte ha några möster, utan en helt slät vägg.
Om jag i framtiden vill tapetsera där jag målat, är det då en fördel om jag målat direkt på gipset, eller är det en fördel med någon underlag, eller har det inte alls någon betydelse?
Du bör nog sätta nån typ av väv, exempel på en helt slät väv är microlit.
Den minskar också sprickor i spacklet mellan skivorna då den fungerar som armering.
Den minskar också sprickor i spacklet mellan skivorna då den fungerar som armering.
Hej, jag själv är målare och vet att det är ytterst svårt att spackla gips skrvar utan dem komma synas. spackel och gips skiva suger olika.
tipset är att sätta CP100 eller microlit som del säger, nackdelen är mera moment och att den suger rejält, helst 3 varv färg.
H/petter
tipset är att sätta CP100 eller microlit som del säger, nackdelen är mera moment och att den suger rejält, helst 3 varv färg.
H/petter
Jag är inte målare och det var hur lätt somhelst att spackla igen skruvhål 
Jag satte en hel vägg med gips och satte skarvremsa mellan skivorna, sen spacklade jag skarvar och skruvar och målade slutligen med 2 lager vit grundfärg. Det var 1,5 år sedan och det ser perfekt ut fortfarande.
Målar du med roller så ger det lite liv åt väggen.
PS. Vi har ännu inte bestämmt oss för väggfärg därav endast grundfärg
.DS
Jag satte en hel vägg med gips och satte skarvremsa mellan skivorna, sen spacklade jag skarvar och skruvar och målade slutligen med 2 lager vit grundfärg. Det var 1,5 år sedan och det ser perfekt ut fortfarande.
Målar du med roller så ger det lite liv åt väggen.
PS. Vi har ännu inte bestämmt oss för väggfärg därav endast grundfärg
Klicka här för att svara