Vi bygger ett hus nu i vinter och undrar om det går att måla det under vintern eller om man måste vänta till våren. Det är i Malmö så det är inte bitande kallt men desto fuktigare. Vår KA tycker att den grund som husen kommer med från fabik inte är speciellt bra utan rekommenderar oss att stryka en gång. Hur kallt kan det var innan det blir för kallt?

Hejsan!

Vad jag hört vad som gäller för typ oljefärg så ska tempraturen inte understiga 5 grader,gör den det så blir den flammig o inte så vacker,blir det typ minus 10 vet jag inte riktigt vad som händer men,sen suger väll virket inte åt sig så bra när det är kallt har jag för mig.
Vattenbaserad borde ju vara sämre,rätta mig någon om jag har fel,den borde ju nästan kunna frysa.

Hör med lite färghandlare på orten där du bor,gärna flera o se vad du får för svar.

Själv håller jag på för fullt och grundar med Beckers Perfekt Akrylat. Så länge det är över +5 grader och träet håller en fukthalt under 16% så är det bara att kladda på. Är det fuktigt i luften och lite kallt så får man räkna med längre torktid så passa på när det inte blåser så mycket om träden fäller sina löv i närheten! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.