Hej!
Vi har köpt ett hus från -79 som vi ska till att börja renovera. I detta hus har vi som säkert många av er en finfin furutrapp med nålfilt på trappstegen och spalje med bastukänsla på sidan >
Denna måste fixas känner jag!
Trappen sitter i köket så den blir lixom ett med intredningen. Köket kommer bli vitt kan tilläggas..
Hittills har jag funderat på att måla allt vitt, bara spaljen och "skidorna"(heter det så??) vita eller klä in hela altet i ek...Men jag vet inte...Att måla känns lite som att göra sig själv en björntjänst, det måste ju bli hemskt slitet på trappstegen??
Vitlasyr hade ju varit ett alternativ men det passar inte riktigt till vår stil..
vad har ni gjort?? Har ni bilder man kan få se?? Jag måste få lite inspiration!
Tack på förhand
Vi har köpt ett hus från -79 som vi ska till att börja renovera. I detta hus har vi som säkert många av er en finfin furutrapp med nålfilt på trappstegen och spalje med bastukänsla på sidan >
Denna måste fixas känner jag!
Trappen sitter i köket så den blir lixom ett med intredningen. Köket kommer bli vitt kan tilläggas..
Hittills har jag funderat på att måla allt vitt, bara spaljen och "skidorna"(heter det så??) vita eller klä in hela altet i ek...Men jag vet inte...Att måla känns lite som att göra sig själv en björntjänst, det måste ju bli hemskt slitet på trappstegen??
Vitlasyr hade ju varit ett alternativ men det passar inte riktigt till vår stil..
vad har ni gjort?? Har ni bilder man kan få se?? Jag måste få lite inspiration!
Tack på förhand
Många klick men inga svar?? Kom igen, NÅN måste ju ha gjort om sin trapp??
Jag tror jag har kommit på vår lösning iaf...Vi ska lägga 7mm oljat klick-golv och sen lägger vi lister runt kanten..Och målar sidorna vita..Detta tror jag kommer bli snyggt iaf...
Jag tror jag har kommit på vår lösning iaf...Vi ska lägga 7mm oljat klick-golv och sen lägger vi lister runt kanten..Och målar sidorna vita..Detta tror jag kommer bli snyggt iaf...
Himmel så snygg hallen blev!!!
Vilket jobb.
Vi har i princip en likadan trapp i vår hall (70talshus), som är såååå nött och ful...
Problemet är då att vår hall är öppen mot vrum och kök. Går det att slipa ner/rugga upp ytan på den lackade trappen för hand eller måste man till med slipmaskin? Jag tänker på allt damm...
Finns det speciell "trappfärg" eller? I vår trapp sitter en sån där ful spalje. vi tycker oss kunna dra slutsatsen att dessa inte är bärande. Såg på dina bilder att det verkat suttit en där med. Någon med erfarenhet av detta? kan man ta bort "brädorna" /spaljen?
Än en gång, Leito, vilken kanonsnygg trapp du fick till? Hur länge höll du på?
Vi har i princip en likadan trapp i vår hall (70talshus), som är såååå nött och ful...
Problemet är då att vår hall är öppen mot vrum och kök. Går det att slipa ner/rugga upp ytan på den lackade trappen för hand eller måste man till med slipmaskin? Jag tänker på allt damm...
Finns det speciell "trappfärg" eller? I vår trapp sitter en sån där ful spalje. vi tycker oss kunna dra slutsatsen att dessa inte är bärande. Såg på dina bilder att det verkat suttit en där med. Någon med erfarenhet av detta? kan man ta bort "brädorna" /spaljen?
Än en gång, Leito, vilken kanonsnygg trapp du fick till? Hur länge höll du på?
Tack för berömet!Sannabecka skrev:Himmel så snygg hallen blev!!!Vilket jobb.
Vi har i princip en likadan trapp i vår hall (70talshus), som är såååå nött och ful...
Problemet är då att vår hall är öppen mot vrum och kök. Går det att slipa ner/rugga upp ytan på den lackade trappen för hand eller måste man till med slipmaskin? Jag tänker på allt damm...
Finns det speciell "trappfärg" eller? I vår trapp sitter en sån där ful spalje. vi tycker oss kunna dra slutsatsen att dessa inte är bärande. Såg på dina bilder att det verkat suttit en där med. Någon med erfarenhet av detta? kan man ta bort "brädorna" /spaljen?
Än en gång, Leito, vilken kanonsnygg trapp du fick till? Hur länge höll du på?
Det borde gå utmärkt att slipa för hand. Målet är inte att få bort lacken utan rugga upp den så att färgen får fäste. Vi kom inte åt alla delar med slipmaskin utan körde vissa delar för hand och det blev bra. Vi använde samma färg i trappan som för dörrfoder och lister, lackfärg från Flügger med halvmatt glans. Grund först med en slipgrund och spackla eventuellt efter det.
Det ska gå bra att köra en vattenbaserad färg också har jag sett här på forumet.
Vi hade en spalje som vi valde att ta bort, och nej den var inte på något sätt bärande eller stabiliserande. Dock kan det vara lite tveksamt ur säkerhetssynpunkt att ta bort spaljen. Vi har dock gjort som så att vi sparat spaljen och förberett så att det ska vara lätt att sätta upp den igen. T.ex. så är hålen i trappan inte igenspacklade utan vi har enbart satt några snygga skruvar i dessa för dekoration.
Hur länge höll vi på? Tja, vi började för ett år sedan, men ekonomin har gjort att vi fått ta lite i sänder. Trappan var absolut inte det knepigaste. Att få väggar och dörrar fina var mycket värre.
Nämen titta jag har ju fått lite svar ändå! Tack för det och vad fin trappen blev!
Nu har jag i princip gjort klart vår trapp..
Vi målade den vit, tog bort ålfilten som låg i trappstegen och sedan köpte jag 4mm ekplaywood som jag oljade och sen lackade. Denna fasade vi kanterna på så dom blev lite rundade och sedan satte vi fast allt med hjälp av lim och ett antal tvingar...
Nu ska vi till att foga kanterna runt med latexfog och sedan ska vi måla på det en sista gång...Sen så ska spaljen som vi oxå har målat vit tillbaka...Helst skulle man ju vilja ha trappen öppen men med små barn i huset så e inte det ett alternativ..
Hoppas ni kan bli lite inspirerade!
Nu har jag i princip gjort klart vår trapp..
Vi målade den vit, tog bort ålfilten som låg i trappstegen och sedan köpte jag 4mm ekplaywood som jag oljade och sen lackade. Denna fasade vi kanterna på så dom blev lite rundade och sedan satte vi fast allt med hjälp av lim och ett antal tvingar...
Nu ska vi till att foga kanterna runt med latexfog och sedan ska vi måla på det en sista gång...Sen så ska spaljen som vi oxå har målat vit tillbaka...Helst skulle man ju vilja ha trappen öppen men med små barn i huset så e inte det ett alternativ..
Hoppas ni kan bli lite inspirerade!
Ja visst blev det bra?! Jag köpte playwooden på brädgården..Det fanns ett gäng olika träslag och tjocklekar, dock var 4mm den tunnaste...
Jag vet faktiskt inte vad bara skivan kostade men jag betalade 780:- för 13 tillsågade trappsteg, inte så farligt faktiskt
Inte om man jämför med vad dom vill ha för trapprenoveringssatserna iaf..
Men jag är jättenöjd med trappen!
Jag vet faktiskt inte vad bara skivan kostade men jag betalade 780:- för 13 tillsågade trappsteg, inte så farligt faktiskt
Inte om man jämför med vad dom vill ha för trapprenoveringssatserna iaf..
Men jag är jättenöjd med trappen!
Det var faktiskt inte ett dugg svårt att få bort mattan...Jag petade upp ett hörn med hjälp av en mejsel, sen gick det att dra det för hand..Vissa steg satt dock lite hårdare än andra men då tog jag hjälp av en kofot så var det problemet löst..Vi tog loss all nålfilt på ca 1 timme! Den var oxå ca 25 år gammal och kändes inte det minsta fräsch..Sedan hade jag på beckers färgbortagning på dom steg som det satt mycket nålfilt kvar på, lät det verka nån timme sen skrapade jag bort allt med hjälp av en spackelspade..Men detta behövdes bara på ett par steg..
Annars skrapade vi rent det värsta med hjälp av en sån där skrapa som man kan skrapa tapetskarvar med..Skitenkelt..
Vi målade med en halvblank lackfärg..Har inte burken här just nu men jag kan kolla upp vad den heter under morgondagen!
Vi lackade träet med halvmatt parkettlack och den känns inte särskilt hal..Visst är det lite halare än nålfilten så klart men inte alls farlig..Då är golvet i resten av huset mycket värre!
Annars skrapade vi rent det värsta med hjälp av en sån där skrapa som man kan skrapa tapetskarvar med..Skitenkelt..
Vi målade med en halvblank lackfärg..Har inte burken här just nu men jag kan kolla upp vad den heter under morgondagen!
Vi lackade träet med halvmatt parkettlack och den känns inte särskilt hal..Visst är det lite halare än nålfilten så klart men inte alls farlig..Då är golvet i resten av huset mycket värre!
Försökte svara dig Fredrik men jag hade visst inte skrivit tillräckligt många inlägg för att få skicka personliga meddelande
Elegant! Ser ut som att ni har ledstångsbeslag i polerat stål? Vi har likadana fast slitna och i mässing, men vill gärna byta till borstat stål. Har du något tips på var man kan köpa sådana? Jag har bara hittat nya i mässing, och det vill vi inte ha...Leito skrev:
/ Jörgen


