Läser å läser om hur man ska göra på tidigare målad yta eller tidigare tapetserad yta...
Jag har rivit ner tapeterna, fick med ett lager färg på ett tapetlager och det övre lagret på den första tapeten (från att huset byggdes)
Kvar på väggen har jag nu ett tunt laget... papper...? som verkar sitta bra förutom i vissa skarvar.
Fråga: Vad gör jag nu innan målning/tapetsering?
Tacksam för tips!
:-?
Jag har rivit ner tapeterna, fick med ett lager färg på ett tapetlager och det övre lagret på den första tapeten (från att huset byggdes)
Kvar på väggen har jag nu ett tunt laget... papper...? som verkar sitta bra förutom i vissa skarvar.
Fråga: Vad gör jag nu innan målning/tapetsering?
Tacksam för tips!
:-?
Hej!
Jag skulle i första hand försöka få bort det. Har du provat med vatten?
I andra hand skulle jag försöka få fast det på något vis så att det blir hårt och går att spackla och slipa iordning. Vet inte om tapetlim eller någon grundfärg är bäst till det.
/pinebar
Jag skulle i första hand försöka få bort det. Har du provat med vatten?
I andra hand skulle jag försöka få fast det på något vis så att det blir hårt och går att spackla och slipa iordning. Vet inte om tapetlim eller någon grundfärg är bäst till det.
/pinebar
Jag är precis i samma situation som du, rivit (spaltat) tapeten och har ett lager papper mot vägg. Det jag ska göra är att måla på vägg och kommer att spackla, och eftersom det är lite tapet etc under vill jag inte att det släpper och bubblar sig och har sig. Därför spärrar jag alla väggar med en oljegrund, ex. Alcros Kraft takfärg (Alkyd), och sedan spacklar jag och sen måla eller tapetsera som man vill.
Alltså.
- Riva tapeter, så mycket löst man kan
- Oljegrund (Ex. Alcro Kraft Takfärg)
- Spackla
- Måla med vanlig väggfärg eller tapetsera
Lycka till!
Alltså.
- Riva tapeter, så mycket löst man kan
- Oljegrund (Ex. Alcro Kraft Takfärg)
- Spackla
- Måla med vanlig väggfärg eller tapetsera
Lycka till!
Har provat med vatten, skrapat som tusan men tydligen inte tillräckligt. Provspacklade häromdan, bubblorbubblorbubblor..
Tack för tipsen!
Ska köpa sån färg, leta reda på motivationen och sätta igång igen.

Tack för tipsen!
Ska köpa sån färg, leta reda på motivationen och sätta igång igen.
Hoppas det gått bra. Min färg kommer imorgon, den var restnoterad men nu blir det leverans.
Det ska bli kul! Ett tips som jag kom att tänka på. Oljefärg är som bekant rätt skarp i lukten och det kan vara bra att antingen vädra rejält eller använda skyddsmask av någon sort. Man kan bli lite yr i bollen annars. Om du nu inte redan målat för då lär du redan ha märkt det.
Oljefärgen torkar inte lika snabbt som latexfärg (vanlig plastfärg), men inom 24h är det i alla fall övermålningsbart.
Det ska bli kul! Ett tips som jag kom att tänka på. Oljefärg är som bekant rätt skarp i lukten och det kan vara bra att antingen vädra rejält eller använda skyddsmask av någon sort. Man kan bli lite yr i bollen annars. Om du nu inte redan målat för då lär du redan ha märkt det.
Oljefärgen torkar inte lika snabbt som latexfärg (vanlig plastfärg), men inom 24h är det i alla fall övermålningsbart.
Jorå, det har målats med oljefärg och jag var lite yr å illamående men det gick ju över 
Har spacklat lite å slipat (är ootroligt less på slipdamm!)
Nyss målade taket en sväng, hoppas det är tillräckligt, det visar sig när det blir lite ljusare.. (sparkade omkull (å pajade) lampan för kanske sjunde gången nyss, hm)
För visst är det så att man ska ha en klen lampa när man grejar så att 'skavankerna' inte syns..?!
Aja, det blir säkert bra, iaf bättre än innan.
Vill måla väggar å lägga golv!
Vad är det för färg du väntar på Siggy?
Har spacklat lite å slipat (är ootroligt less på slipdamm!)
Nyss målade taket en sväng, hoppas det är tillräckligt, det visar sig när det blir lite ljusare.. (sparkade omkull (å pajade) lampan för kanske sjunde gången nyss, hm)
För visst är det så att man ska ha en klen lampa när man grejar så att 'skavankerna' inte syns..?!
Aja, det blir säkert bra, iaf bättre än innan.
Vill måla väggar å lägga golv!
Vad är det för färg du väntar på Siggy?
Hade beställt Alcros Kraft Tak (har den till tak och vägg), bor så till att det bara är leverans en dag i veckan.
Men nu har jag den och det har målats hej vilt kan jag lova.
Vists blir man yr, tur att det inte är så kallt ute så man kan ha fönstret öppet under tiden man målar, hjälper lite (med betoning på lite).
Nu är i alla fall väggarna stenhårda och lätt att spackla.
Hur har ditt resultat blivit?
Men nu har jag den och det har målats hej vilt kan jag lova.
Vists blir man yr, tur att det inte är så kallt ute så man kan ha fönstret öppet under tiden man målar, hjälper lite (med betoning på lite).
Nu är i alla fall väggarna stenhårda och lätt att spackla.
Hur har ditt resultat blivit?
Aha, härligt!
Jo det blev bra till slut!
Skulle såklart kunnat spackla ett lager till men hade inte ork till det (orken ska räcka till några fler rum) men jag är nöjd
[Alcros 'Oktan' + 'Sand' på väggar & ByggMax EkRustik laminat på golvet ]
Det är hundra gånger bättre nu än innan.
(innan=ljusgrönt+vitt+500 hål på väggar å trist plastmatta, typ prickig)
Bara att sätta igång med nästa projekt - väggar, golv och förvaring i hallen & nytt golv i köket
Jo det blev bra till slut!
Skulle såklart kunnat spackla ett lager till men hade inte ork till det (orken ska räcka till några fler rum) men jag är nöjd
[Alcros 'Oktan' + 'Sand' på väggar & ByggMax EkRustik laminat på golvet ]
Det är hundra gånger bättre nu än innan.
(innan=ljusgrönt+vitt+500 hål på väggar å trist plastmatta, typ prickig)
Bara att sätta igång med nästa projekt - väggar, golv och förvaring i hallen & nytt golv i köket
Klicka här för att svara

