En bekant till mig har målat om sitt hus förra sommaren.

Hör och häpna , Igår så fick jag se svarta prikar i trä fasaden.

Och jag har hört om ett medel som heter Jape mögelfri?

Finns det något bra medel att få bort detta svarta från fasaden.
Huset är vitt idag och det finns fläckar här o där med dessa svarta
Mögel ???? Prickar???

Dom har tvättat huset innan det målades med boracol eller liknade. Hjälp snälla.

Det skulle kunna vara vanligt svartmögel som uppkommit på fasaden. Detta går att tvätta bort med exempelvis boracol eller annan sorts alg- och mögeltvätt. Svartmöglet förstör inte träet på något sätt, men det kan se trist ut och bör definitivt tvättas bort innan en ommålning.

Vissa produkter gör att svartmögel lättare uppkommer (ex. alkydfärg), men det kan även ha att göra med om ex. träd står nära fasaden eller om det är mycket föroreningar i luften. En vit kulör på fasaden gör att man lättare ser svartmöglet, men lika mkt kan rent teoretiskt finnas på det mörkare grannhuset - dock svårare att upptäcka.

Det enda man kan göra för att bli av med möglet är att tvätta huset regelbundet. Klimatet har förändrats i Sverige och i övriga Europa tvättar man huset var och varannat år - något som vi i Sverige idag behöver lära oss att börja med. Prova att ställa ut en bil ett par år så får du se hur fin den ser ut efter ett par år - även den har mögel på sig. Jag lovar. =)

Tackar dig för dit svar ;)

Hej
Kolla in www.jape.se det är en Hässleholmsfirma som kan ALLT om mögel.
Anders

Som sagt, kolla in länken ovan. Du ska ha Jape Prickfri samt Underhållstvätt så blir du av med problemen. Detta under förutsättning att han gjorde ren fasaden med mögeldödande medel före målningen. Annars har han målat in problemet. Det enda som hjälper då är att byta panel eller skrapa bort all farg. Välj det minst tråkiga... Det räcker INTE att tvätta med "alg&fasadtvätt" av universaltyp. Den ligger på för kort tid för att kunna verka. Det är lätt att gnälla på färgen, men oftast beror felen på den som målar.

Det är lätt att gnälla på färgen och målaren - men oftast ligger felet i klimatet, okunskapen och oviljan att tvätta fasaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.