Hej,
Jag har börjat sätta microlit på övervåningen i mitt hus som har snedtak. Har hittils bara satt en våd, men fått lite huvudbry. Väven går från golvet på ena långsidan, upp i sned taket, i taket och ner till golvet på andra sidan.

Nu när det har torkat så ser man att microliten har sträckt sig precis i hörnen i snedtaket (ca 45 grader) och gjort hörnet trekantigt så att säga. Svårt att beskriva, men det är ganska fult.

Hur ska jag göra för att undvika problemet? Våden är 8 m lång, så jag misstänker att den krymper rejält när den torkar - därav problemet?

/Herman

Har du satt en hel våd microlit, alltså inget avbrott/skarv?

Vid varje (större) vinkelförändring skall du överlappa våderna nån centimeter, extra mycket klister där. Sedan spacklar du ut den lilla höjdskillnad som blir!

Hej, tack för svaret.

Jag har bara satt första våden, men satt den utan skarvar... (1,2m stödbensvägg + 2m snedtak) * 2 + 2 "vanligt tak" = 8,4m ..

Ska man alltså överlappa i ev. skarv? Jag trodde man kunde överlappa och skära igenom för att få kant-i-kant och slippa spackligen.

/herman

Om du sätter kant/kant så missar du ju hela poängen med microliten - den skall ju förhindra sprickbildning vid rörelser och dessa sker ju garanterat i vinklar....

Däremot sätter då våderna kant/kant mellan/bredvid varje våd!

Ja, jo, jag var nog lite otydlig. Jag menade att man fortfarande överlappar skarven i hörnet/vinkeln, men att man en bit ut skär rakt igenom båda lager av väv för att få en kant-i-kant skarv.

Är det bättre att dela upp våden i flera kortare bitar (som var för sig överlappar en skarv såklart) för att minska sträckningen när det torkar?

Ska lägga upp en bild på eländet under morgondagen för att beskriva vad jag menar.

Jag tar fortfarande väldigt gärna emot proffsiga tips eftersom jag är novis på området ... ;-)

Hej (igen)!

Jo, både du/jag har redan svaret!

Herman skrev:
Är det bättre att dela upp våden i flera kortare bitar (som var för sig överlappar en skarv såklart) för att minska sträckningen när det torkar?

ByggaNytt skrev:
Vid varje (större) vinkelförändring skall du överlappa våderna nån centimeter, extra mycket klister där. Sedan spacklar du ut den lilla höjdskillnad som blir!
Microlita alltså en bit i taget, fram till en vinkelförändring. Överlappa nästa bit med nån centimer o.s.v. och spackla sedan ut den lilla höjdskilllnad som blir vid överlappet!

Lycka Till!

Hejsan,
Okej, då får det bli så. Tack för hjälpen ByggaNytt!

mvh
/Herman

Tacka målarn´n, han lärde mig "allt" om målning :)

tak_2.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.