4 173 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Microlit släpper i hörnen i snedtak.
Hej,
Jag har börjat sätta microlit på övervåningen i mitt hus som har snedtak. Har hittils bara satt en våd, men fått lite huvudbry. Väven går från golvet på ena långsidan, upp i sned taket, i taket och ner till golvet på andra sidan.
Nu när det har torkat så ser man att microliten har sträckt sig precis i hörnen i snedtaket (ca 45 grader) och gjort hörnet trekantigt så att säga. Svårt att beskriva, men det är ganska fult.
Hur ska jag göra för att undvika problemet? Våden är 8 m lång, så jag misstänker att den krymper rejält när den torkar - därav problemet?
/Herman
Jag har börjat sätta microlit på övervåningen i mitt hus som har snedtak. Har hittils bara satt en våd, men fått lite huvudbry. Väven går från golvet på ena långsidan, upp i sned taket, i taket och ner till golvet på andra sidan.
Nu när det har torkat så ser man att microliten har sträckt sig precis i hörnen i snedtaket (ca 45 grader) och gjort hörnet trekantigt så att säga. Svårt att beskriva, men det är ganska fult.
Hur ska jag göra för att undvika problemet? Våden är 8 m lång, så jag misstänker att den krymper rejält när den torkar - därav problemet?
/Herman
Har du satt en hel våd microlit, alltså inget avbrott/skarv?
Vid varje (större) vinkelförändring skall du överlappa våderna nån centimeter, extra mycket klister där. Sedan spacklar du ut den lilla höjdskillnad som blir!
Vid varje (större) vinkelförändring skall du överlappa våderna nån centimeter, extra mycket klister där. Sedan spacklar du ut den lilla höjdskillnad som blir!
Hej, tack för svaret.
Jag har bara satt första våden, men satt den utan skarvar... (1,2m stödbensvägg + 2m snedtak) * 2 + 2 "vanligt tak" = 8,4m ..
Ska man alltså överlappa i ev. skarv? Jag trodde man kunde överlappa och skära igenom för att få kant-i-kant och slippa spackligen.
/herman
Jag har bara satt första våden, men satt den utan skarvar... (1,2m stödbensvägg + 2m snedtak) * 2 + 2 "vanligt tak" = 8,4m ..
Ska man alltså överlappa i ev. skarv? Jag trodde man kunde överlappa och skära igenom för att få kant-i-kant och slippa spackligen.
/herman
Om du sätter kant/kant så missar du ju hela poängen med microliten - den skall ju förhindra sprickbildning vid rörelser och dessa sker ju garanterat i vinklar....
Däremot sätter då våderna kant/kant mellan/bredvid varje våd!
Däremot sätter då våderna kant/kant mellan/bredvid varje våd!
Ja, jo, jag var nog lite otydlig. Jag menade att man fortfarande överlappar skarven i hörnet/vinkeln, men att man en bit ut skär rakt igenom båda lager av väv för att få en kant-i-kant skarv.
Är det bättre att dela upp våden i flera kortare bitar (som var för sig överlappar en skarv såklart) för att minska sträckningen när det torkar?
Ska lägga upp en bild på eländet under morgondagen för att beskriva vad jag menar.
Är det bättre att dela upp våden i flera kortare bitar (som var för sig överlappar en skarv såklart) för att minska sträckningen när det torkar?
Ska lägga upp en bild på eländet under morgondagen för att beskriva vad jag menar.
Så här blev det ialla fall... inte så snyggt. (Såg att jag missat slipningen på ett ställe också 
http://www.nopper.se/vav1.jpg
http://www.nopper.se/vav2.jpg
http://www.nopper.se/vav3.jpg
Nåt förslag så att det inte blir likadant nästa gång?
/Herman
http://www.nopper.se/vav1.jpg
http://www.nopper.se/vav2.jpg
http://www.nopper.se/vav3.jpg
Nåt förslag så att det inte blir likadant nästa gång?
/Herman
Hej (igen)!
Jo, både du/jag har redan svaret!
Lycka Till!
Jo, både du/jag har redan svaret!
Herman skrev:
Microlita alltså en bit i taget, fram till en vinkelförändring. Överlappa nästa bit med nån centimer o.s.v. och spackla sedan ut den lilla höjdskilllnad som blir vid överlappet!ByggaNytt skrev:
Lycka Till!
Klicka här för att svara
