Har precis renoverat klart hallen i huset och tänkte ge mig på vardagsrummet nu och skulle gärna ta emot tips. Är verkligen en nybörjare på detta så all hjälp skulle uppskattas.
Det som ska göras är måla om och tapetsera en fondvägg. Måla har jag gjort tidigare och detta tror jag inte ska bli något problem. Ska måla över en struktur tapet med vanlig vit färg och spackla igen lite små håll bara.
Fondväggen däremot vet jag inte riktigt hur man ska göra. På vägen där jag ska ha fondtapeten så sitter det även där en strukturtapet. Hur ska jag göra där? ska tapetten bort? om jag måste tabort den vilka problem kommer uppstå när jag tagit ner tapetten? och sedan när jag väl är klar med detta har ni några bra råd när man väl ska tapetsera? Har aldrig tapetserat förrut så ska bli spännande och se om man kan få det bra.
Tack på förhand. Mvh Fredrik
Det är bakom soffan som fond väggen ska vara.
Det som ska göras är måla om och tapetsera en fondvägg. Måla har jag gjort tidigare och detta tror jag inte ska bli något problem. Ska måla över en struktur tapet med vanlig vit färg och spackla igen lite små håll bara.
Fondväggen däremot vet jag inte riktigt hur man ska göra. På vägen där jag ska ha fondtapeten så sitter det även där en strukturtapet. Hur ska jag göra där? ska tapetten bort? om jag måste tabort den vilka problem kommer uppstå när jag tagit ner tapetten? och sedan när jag väl är klar med detta har ni några bra råd när man väl ska tapetsera? Har aldrig tapetserat förrut så ska bli spännande och se om man kan få det bra.
Tack på förhand. Mvh Fredrik
Det är bakom soffan som fond väggen ska vara.
En blind leder en blind... ;D
Men brukar inte strukturtapeter ofta vara spaltbara? Alltså att du kan riva ner det yttre skrovliga skiktet!
Som jag har förstått så är det då bara att riva ner skiktet och sedan spackla som vanligt!
Jag tror inte att jag hade sparat strukturtapeten på dom andra väggarna om jag var du... För mig känns det inte så viktigt att spara på 80-talet...
Men brukar inte strukturtapeter ofta vara spaltbara? Alltså att du kan riva ner det yttre skrovliga skiktet!
Som jag har förstått så är det då bara att riva ner skiktet och sedan spackla som vanligt!
Jag tror inte att jag hade sparat strukturtapeten på dom andra väggarna om jag var du... För mig känns det inte så viktigt att spara på 80-talet...
Har också hört att det översta lagret vara ska vara att riva ner men vet ej om det stämmer? Enda anledning till att jag tänkte spara den på övriga väggar är att det skulle bli så otroligt mycket jobb att få det bra och såg det enkla alternativet att bara måla över. Men ska ge mig på fondväggen först och se hur mycket jobb det är att få ner och få det bra.bitto skrev:En blind leder en blind... ;D
Strukturtapet har två skikt, strukturskiktet kan du ta bort och sen ska du få en fin yta under. Har du otur så sitter inte det kvarvarande skiktet riktigt, utan lyfter sig när du börjar måla. Jag hade även försökt att få bort det undre skiktet och sedan spacklat eventuella ojämnheter innan målning.
Strukturtapeter är inte alltid spaltbara. Sådana som är någon typ av papper/spånvariant kan vara riktigt jäkliga att få ner. Däremot har jag hört att den typen som har ett vinylskikt är enklare att spalta.
Mitt tips är att prova att få ner en mindre bit av strukturtapeten. Visar det sig vara svårt, överväg renoveringsgips eller bredspackling istället.
Mitt tips är att prova att få ner en mindre bit av strukturtapeten. Visar det sig vara svårt, överväg renoveringsgips eller bredspackling istället.
Klicka här för att svara