HEJ!

Jag var på ett byggvaruhus o fick höra att det är svårt att måla på redan fabriksmålade golvsocklar. Man var tvungen att behandla dem innan på något sätt annanrs kommer inte oljefärgen att fästa på den glatta silikonfärgen från babriken, eller vad det nu var(?)

Någon som känner till detta?

(jag vet att man kan köpa omålade)

Slipa, Grunda.färdigstryk 2 gånger det funkar!!

Jepp det funkar! Visserligen är det nog bara 2-3 månader sen jag gjorde så, men hittills är det finfint! (fast jag hoppade grundningen...)

Det är ju just detta man vill slippa, alltså slipa 100 meter lister..... fy katten heller. Med andra ord kan man inte bara måla över de färdigmålade...

Det där kan vara lurigt enligt min målare..... Beror på hur och med vad listerna är målade med innan!
Det bästa är att köpa hem ett prov och provmåla för att kolla slutresultatet - jag gjorde så och grundade med en bra slip/häftgrund och färdigströk sedan med gott resultat. Målade nog totalt ett par hundra meter list/foder och det krackelerade "bara" ett par dm på ett dörrfoder :cool:

Allt detta jobb oh kanske förgäves för det kan komma att krackelera efter ett tag? Ja ha jag hade nog varit "lat" och köpt mig nya lister eller låtit de gamla sitta. Varför ska ni måla om dem förresten? Låter märkligt i mina öron att man inte skulle kunna måla om dem...direkt alltså utan en massa "pill".

Förtydligan;

Jag ska köpa nya lister till hela bostaden... det finns naket furu eller färdiglackerade. Säljaren sa att de färdiglackerade har silicon i färgen som gör att vid framtida renovering så måste man slipa listerna, annars fäster inte färgen som den skall.

Jag tyckte detta lät för jobbigt!!! Och varför har man silicon i färgen?? För glansen? Jag vägrar måla 100meter lister, det innebär shellack på alla kvistar x överstrykningar. Sen grundmåla o sen måla.

Nu kommer jag nog inte renovera mina lister utan det får nästa bostadsägare göra om 15år :-D ...så jag slipper, men tanken var från början att mina innerdörrar skulle få samma färg som alla fönster, taklister, socklar o lister matchar i nyans. Men det är som sagt för mycket jobb att måla listerna, när jag också skall renovera alla fönster, dörrar, o sen smäla upp taklister i hela kåken.

Min fråga kanskse nu är, är det verkligen silicon o de fabriksmålade listerna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.