1 319 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Hjälp med bårdsättning!
Jag ska tapetsera min sons rum och har köpt en Boråstapet med en ganska bred bård som ska sitta mot golvet och upp en bra bit på väggen. Nu funderar jag hur jag ska göra - ska jag tapetsera med själva tapeten ända ner mot golvet och sätta den breda bården ovanpå eller ska jag skarva på nåt sätt?
Vi har valt Boråstapeter och en ljusblå tapet med moln på och nertill är den gröna kullar men bilrader som åker. Någon som valt samma och som redan har tapetserat?
Vi har valt Boråstapeter och en ljusblå tapet med moln på och nertill är den gröna kullar men bilrader som åker. Någon som valt samma och som redan har tapetserat?
Min man är väääldigt envis med att vi ska skarva på nåt sätt men jag anade att det är som du säger - att man får se det som en vanlig bård trots att den är så bred. Min man säger att vi ska sätta tapeten ungefär dit bården ska börja också att man ska spackla och krångla på nederdelen av tapeten innan vi till slut sätter bården. Hjälp mig att överbevisa honom för det låter ju jätteinvecklat!
Om man sätter olika tapeter ovanför och nedanför bården så låter man dessa gå ihop eller nästan ihop och så spacklar man eventuellt springan innan bården kommer dit. Men om det ska vara samma tapet hela vägen så är det ju fullständigt onödigt att skära itu den, sätta upp båda delarna och spackla springan.
Hur motiverar han att han vill göra så?
Hur motiverar han att han vill göra så?
Här är länken till Boråstapeter och kids.se. Vi har valt tapeten som är blå med moln och en bård nertill. Bården är alltså väldigt bred och sträcker sig från golvet upp till ca två moln upp om du försår hur jag menar? Jag tror att min man tycker att det blir konstigt att bården ligger ovanpå och vill att det ska se ut som tapeten är uppsatt i ett stycke. Jag vet inte faktiskt och han kan inte riktigt motivera det själv, men du skulle alltså sätta molntapeten ända ner i golv och sen sätta bården över?
::: B O R Å S T A P E T E R :::
::: B O R Å S T A P E T E R :::
Okej, då förstår jag. Trodde vi pratade om en bård mitt på vägg.
Den känns ju ganska viktigt i det här fallet att molnen i bården och molnen på tapeten kommer på rätt avstånd från varandra, samma som på reste av tapeten, så se till att det blir rätt.
Och om han tycker att det är viktigt att bården inte bygger ut de bråkdels millimetrarna som den gör om man sätter den ovanpå tapeten så vet jag inte hur ni ska göra. Det blir nog väldigt svårt att skarva kant mot kant. Någon annan kanske har något tips.
Den känns ju ganska viktigt i det här fallet att molnen i bården och molnen på tapeten kommer på rätt avstånd från varandra, samma som på reste av tapeten, så se till att det blir rätt.
Och om han tycker att det är viktigt att bården inte bygger ut de bråkdels millimetrarna som den gör om man sätter den ovanpå tapeten så vet jag inte hur ni ska göra. Det blir nog väldigt svårt att skarva kant mot kant. Någon annan kanske har något tips.
Kunde inte se nu om tapeten skulle sättas kant i kant eller med överlappning, men om man sätter bården på tapeten så riskerar tapetskarvarna att synas igenom bården.
På nåt sätt behöver nog ändå bården överlappa tapeten. Måste vara väldigt svårt att få till kant mot kant-passning där. Däremot behöver det nog inte vara en dum idé att först sätta tapeten ner hela vägen och sen spackla tapetskarvarna upp till höjden (minus 1 cm?) av bården. Då kommer så klart bården fortfarande ligga utanpå tapeten.
Alternativt kan man ju skära av tapeten 1 cm under bårdens överkant och spackla tapetunderkanten så att man får en jämn övergång till väggen bakom och sen sätta bården.
Någon av dessa hade nog jag kört på tror jag.
På nåt sätt behöver nog ändå bården överlappa tapeten. Måste vara väldigt svårt att få till kant mot kant-passning där. Däremot behöver det nog inte vara en dum idé att först sätta tapeten ner hela vägen och sen spackla tapetskarvarna upp till höjden (minus 1 cm?) av bården. Då kommer så klart bården fortfarande ligga utanpå tapeten.
Alternativt kan man ju skära av tapeten 1 cm under bårdens överkant och spackla tapetunderkanten så att man får en jämn övergång till väggen bakom och sen sätta bården.
Någon av dessa hade nog jag kört på tror jag.
Klicka här för att svara