Huset jag bor i har en gillestuga med brunt klinkergolv med golvvärme. Nu hade vi tänkt vi skulle använda gillestugan som TV-rum (har tidigare mest varit förråd) men tycker det är tråkigt mörkt i rummet. Jag ska riva ner träpanelerna på väggarna och måla ljust men skulle även vilja göra något åt golvet.

Att riva upp klinkern och lägga nytt är inte aktuellt.

Jag har funderat på att måla golvet ljust. Vad tror ni om det? Vilken typ av färg ska jag ha? Kan jag använda golvvärmen fast jag målar golvet?

Det går kanske inte att få en bra lösning med målat golv? Vad är då det bästa alternativet? Laminatgolv ovanpå klinker?

hälsningar,
Glenn

Ny klinker på den gamla är ju ett alternativ...

Jag tror att det räcker med att du river ner träpanelerna och målar väggarna. Jag vet inte vad du har för tak, men ett vitt tak höjer ljusfaktorn i rummet också

Det gör underverk för ett mörkt rum.

Golvet kan gärna vara mörkt.

Jag tror med på ett ljust rum för övrigt, sen får golvet vara. Du kan göra en fondvägg med en "metallskimrande" tapet som reflekterar ljuset, det kan bidra ytterliggare till upplevelsen av att rummet är ljust. Sen kan du ha en ljus matta under soffbordet, inte för stor men som förgskiftning.

Jag tror med på ett ljust rum för övrigt, sen får golvet vara. Du kan göra en fondvägg med en "metallskimrande" tapet som reflekterar ljuset, det kan bidra ytterliggare till upplevelsen av att rummet är ljust. Sen kan du ha en ljus matta under soffbordet, inte för stor men som färgskiftning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.