1 089 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
tak med bastukänsla
Det är enklare att shellacka kvistarna nu innan målning än att i efterhand återgårda ett tak med fläckar. Har varit med om 50-årigt virke som fortfarande kådar (ok det var solbelyst vägg.... men ändå....) Jag skulle ta det säkra före det osäkra o shellacka.
Men, det beror förstås på vad för slags färg ni vill måla. Shellack brukar man ju ha på snickerier där man målar med oljefärg som slipas mellan stryckningarna. Då syns inte sen den lilla upphöjning som blir av varje shellacks-dutt. Vet inte hur det blir med lasyr eller vanlig takfärg. Kanske finns det någon annan produkt man kan måla med och som förhindrar kådgenomslag?
Men, det beror förstås på vad för slags färg ni vill måla. Shellack brukar man ju ha på snickerier där man målar med oljefärg som slipas mellan stryckningarna. Då syns inte sen den lilla upphöjning som blir av varje shellacks-dutt. Vet inte hur det blir med lasyr eller vanlig takfärg. Kanske finns det någon annan produkt man kan måla med och som förhindrar kådgenomslag?
det vore ju skönt. Känns som att man vill underlätta så mkt som möjligt när det är lite över 45 kvm som ska målas. Gäller ju bara att få min sambo att fatta varför vi ska använda sånt iof. Han tror liksom aldrig på vad jag säger. Karlar! 
Klicka här för att svara