6 722 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Blir galen på underarbetet...
I vår matsal hade vi en målad strukturtapet som vi rivit bort. Kvar blev ett tunt papplager från tapeten vi rev, detta har vi försökt få bort - enda sättet är att fukta och skrapa. Problemet är att på vissa ställen släpper då tapeten under, och på andra ställen inte. Dessa kanter går inte att spackla, för då släpper de. Är inte sugen på att ånga lös allt fram till tretex skivan då jag hört att om man tapetserar på tretex så kan den färga tapeten. Gips känns inte aktuellt då det blir problem bakom våra element.
Läste nånstans här att man kunde måla för att "spärra", sen spackla för att sen tapetsera. Vilken målarfärg ska man ha? Går det att måla trots att det på vissa ställen är kvar ett tunt papplager sen vi rev den målade tapeten? Eller måste vi blöta lös den först (mkt jobb)?
Läste nånstans här att man kunde måla för att "spärra", sen spackla för att sen tapetsera. Vilken målarfärg ska man ha? Går det att måla trots att det på vissa ställen är kvar ett tunt papplager sen vi rev den målade tapeten? Eller måste vi blöta lös den först (mkt jobb)?
Hej
Det du syftar på är att patentera. Det går i princip ut på att man först målar det lösa underlaget med oljefärg (vet ej om det är någon speciell sort) eftersom oljefärgen inte blöter upp underlaget på samma sätt som vattenbaserad färg gör, och därigenom slipper man att underlaget släpper.
Nackdelar?
-Dyrt
-Luktar apa
-Kladdig hantering
Jag var i nästan samma sitation som ni förra året, men jag valde att riva hela vägen in till skivan, slipa slipa och åter slipa för att få bort det lösa.
Körde sedan upp Easy Cover (återställningstapet) och blev riktigt nöjd med resultatet. Slarva dock inte med underarbetet bara! Easy Cover döljer nämligne inte ens hälften av vad färghandlaren lovar
Det du syftar på är att patentera. Det går i princip ut på att man först målar det lösa underlaget med oljefärg (vet ej om det är någon speciell sort) eftersom oljefärgen inte blöter upp underlaget på samma sätt som vattenbaserad färg gör, och därigenom slipper man att underlaget släpper.
Nackdelar?
-Dyrt
-Luktar apa
-Kladdig hantering
Jag var i nästan samma sitation som ni förra året, men jag valde att riva hela vägen in till skivan, slipa slipa och åter slipa för att få bort det lösa.
Körde sedan upp Easy Cover (återställningstapet) och blev riktigt nöjd med resultatet. Slarva dock inte med underarbetet bara! Easy Cover döljer nämligne inte ens hälften av vad färghandlaren lovar
Körde med Nordsjö Stopgrund tror jag den hette i två sovrum där vi hade samma problem.
Sen spackel där det behövdes.. slipa spackel slipa spackel slipa.....
Jag kan inte säga att jag är jättenöjd men klart bättre än utan.
Sen spackel där det behövdes.. slipa spackel slipa spackel slipa.....
Jag kan inte säga att jag är jättenöjd men klart bättre än utan.
Klicka här för att svara