6 111 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Microlitväv eller ej?
Vi har byggt en relativt stor utbyggnad, 120 kvm. Vi har osb och gips på väggarna. Målaren tycker att vi inte behöver sätta microlitväv att det är en onödig kostnad och att man inte sätter det på nya väggar. JAg trodde att det skulle man absolut ha om man ska måla. Att det blir starkare. Han menar att visste det kanske inte blir en lika stort märke vid skada men på gipsen är det bara att spacka igen och måla på. Visst är det trevlig att det blir billigare...men vad är smartast.
Vad säger ni där ute?
Vad säger ni där ute?
Hej,
Om underarbetet är bra finns det ingen större ide att sätta microlit. Gipsskivor fäster färgen bra på ändå. Ofta använder man microlit där underarbetet är svårt pga tex porösa väggar, väggar som rör sig mycket eller gamla väggar som har många små skador eller har kontrastrika områden som är jobbiga att korrigera. Om du vill spara pengar och redan har gjort ett spackelarbete på gipsskivorna så tycker jag det räcker med grundmålning och sen på med täckfärgen.
Om underarbetet är bra finns det ingen större ide att sätta microlit. Gipsskivor fäster färgen bra på ändå. Ofta använder man microlit där underarbetet är svårt pga tex porösa väggar, väggar som rör sig mycket eller gamla väggar som har många små skador eller har kontrastrika områden som är jobbiga att korrigera. Om du vill spara pengar och redan har gjort ett spackelarbete på gipsskivorna så tycker jag det räcker med grundmålning och sen på med täckfärgen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 197 inlägg
Har du barn som stojar? Då är det värt att ytarmera gipsen. Använd då inte microlit, dvs den flortunna glasfiberbaserade varianten, utan ta istället den som är cellulosa/polyester-baserad och lite tjockare. Det blir inte snyggare, men avsevärt mer tåligt mot stökiga barn.
Klicka här för att svara