Vi har precis fått vår nya obehandlade furutrappa installerad i vårt hus men vi är inte säkra på
hur vi ska ytbehandla den.

Utseendet vill vi ska efterlikna ek så gått det går, eftersom vi har ekgolv.

Alternativen vi funderar på är:

1. Ekbets+mattlack
2. Lackbets
3. Lasyr

Vet inte vad som är mest lämpligt, men vi vill ha en matt yta så trappan inte blir så hal
som en lackad trappa annars kan bli.

Hoppas någon kan hjälpa till.

Hej.
En sak som måste finnas i bakhuvet är att en trapp med furu nöts mycket snabbt eftersom man trampar i stort sett på samma ställen hela tiden. Bara efter några år har det gått bort så pass mycket trä på enstaka ställen att den ljusa furun skulle lysa igenom en brun yta.
Jag hade furu från början. Vi klädde redan efter något år trappen med laminatgolv. Då jag la ekgolv i hela överplanet åkte laminatet ut från trappen och nu, sen 2 år tillbaka är det ek även där.
Jag har verkligen inte ångrat det arbetet, även om det tog lite extra tid eftersom jag även måste göra trappnosarna.
Om jag skulle färga en trapp skulle jag använda lasyr blandat med lack. Jag har använd vit lasyr/lack på både furu och björkgolv. Det ska vara en lack som blir mycket hård. Kolla upp med färghandlaren och testa på en snickeritorr furubit innan du går på trappen.
Trappen måste vara nyslipad så att varkenfett eller smuts hindrar betsen från att dra in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.