Ska snart sätta innertak i ett av rummen o vill höra om någon vet några olika alternativ, det ska dock vara vit!

Samt att om man ska ha ett helslätt tak så måste det väl vara bättre att använda "vägg" gipsskiva i taket eftersom dom har en urfalsning som gör det lättare att spackla slätt, har nämnligen precis gjort badrummet med takgips och det var ett sånt jävla skitarbete och ska man få det precis slätt så får man ju bredspackla hela taket.

Tack för tips!
:cool:

Ingen som vet samtt har några tips ???

Hej!

Takgipsen är nog inte tänkt att man ska skackla skarvarna på, däremot monerar man vanligvis "vanliga" gipsskivor med fasning i tak där man tänkt spackla för att få ett slätt tak.

Min erfarenhet är att allt syns i taket. Sikta på spontade takplattor, finns i olika material. Spackla inga skarvar.

Vart hittar man det ? Jag har inte sett något sånt om jag nu inte har blivit blind i byggaffärerna...

fridhem skrev:
Ska snart sätta innertak i ett av rummen o vill höra om någon vet några olika alternativ, det ska dock vara vit!

Samt att om man ska ha ett helslätt tak så måste det väl vara bättre att använda "vägg" gipsskiva i taket eftersom dom har en urfalsning som gör det lättare att spackla slätt, har nämnligen precis gjort badrummet med takgips och det var ett sånt jävla skitarbete och ska man få det precis slätt så får man ju bredspackla hela taket.

Tack för tips!
:cool:
Du skall använda "väggips" om du skall ha det slätt i taket..
Sätter du gipsplank (med fasade skarvar runtom) skall du endast spackla skruvarna. Tanken är att det skall bli ett slags rutmönster.
Eller ja, skall och skall, men det är tänkt så i alla fall.. :)

Finns även en särskild skiva som är försänkt runtom för att underlätta spackling..
http://www.gyproc.se/gyproc/product...1CF0C69C12571AA002FBE8E?OpenDocument&m=mmmbmo

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.