9 415 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Erfarenheter av spacklad fiskbensmönstrad väv?
Jag funderar på att göra det lätt för mig och bredspackla den fiskbensmönstrade glasfiberväven i mitt vardagsrum (cirka 20 m2 till ytan) och sedan slipa och måla vitt. Någon som har erfaranheter av detta? Bra/dåligt slutresultat? Svar gällande alternativa metoder undanbedes.
Hoppas på några givande svar.
Hoppas på några givande svar.
Hej.
Den vanliga väven är det inte några problem med vid spackling, om den nu är regält limmad från början. Men den fiskbensmönstrade är ju lite högre på topparna, och är den då endast målad en gång (grundad o färdigmålad) så brukar den var mjuk där det är som mest glasfiber. Men jag tror du klarar det om du är noga med spacklingen= mätta väven med finspackel= sandspackel finkorning.
Den vanliga väven är det inte några problem med vid spackling, om den nu är regält limmad från början. Men den fiskbensmönstrade är ju lite högre på topparna, och är den då endast målad en gång (grundad o färdigmålad) så brukar den var mjuk där det är som mest glasfiber. Men jag tror du klarar det om du är noga med spacklingen= mätta väven med finspackel= sandspackel finkorning.
Intressant svar.. kanske värt att prova då..
Har också noterat ett den är lite lite mjuk i "topparna", men får hoppas att det inte ställer till det alltför mycket, är beredd på att få spackla ett fint lager till efter att det första torkats och slipats lite lätt..
Bredsåackla väggarna 2 ggr med ett medium spackel, och sista gången med ett finspackel. Finspacklet lägger du på tunnt så att du bara behöver slipa ytterst lite. Inget damm och lite arbete samt en mycket finare slutyta när du har målat färdigt
Jag har en klasskompis som bad sin pappa spackla över en strukturtapet på 70-talet. Det var en vägg på ca 7 meter som skulle spacklas. Jag har för mig att han kom ungefär en halv meter då spackelhinken var tom. Det går väldigt mycket spackel.
Ett annat alternativ är att göra som proffsen, sätt upp "easy cover" som är en styv glasfiberförstärkt tapet som klistras fast. Underlaget kan vara ganska skrovligt och det skulle inte göra så mycket om det släpper (med spackel får du sprickor om underlaget släpper). Fråga i en målarbutik som även har tapeter. Easy cover kostar ca 10:-/m2. Blir kanske billigare än spackling men definitivt snabbare och bättre resultat.
Ett annat alternativ är att göra som proffsen, sätt upp "easy cover" som är en styv glasfiberförstärkt tapet som klistras fast. Underlaget kan vara ganska skrovligt och det skulle inte göra så mycket om det släpper (med spackel får du sprickor om underlaget släpper). Fråga i en målarbutik som även har tapeter. Easy cover kostar ca 10:-/m2. Blir kanske billigare än spackling men definitivt snabbare och bättre resultat.
Jag ställer mig frågandes till att easy cover verkligen är så billig.. går väl en jäkla massa lim också.. sen undrar jag om du inte överdriver åtgången på spackel en aning?
Visst lär det gå nån 10l-hink eller två, men det är ju inte så farligt dyrt... eller vad tror ni?
Jag tror att det ofta lönar sig att hoppa över steget och slitet att spackla och måla och lägga pengar
på en vägg som ändå bara kommer bli hyffsat ok.
Lika bra att sätta upp renoveringsgips med en gång om du vill ha ett perfekt slutresultat.
När vi flyttade in i vårat hus la vi ner ett antal veckor av spackling och slipning av väggarna i
våran källare, övervåningen satte vi gips överallt, när jag får ork igen skall jag göra om
i källaren igen. Möjligt att vi är pedantiska med våra väggar men så känns det för oss.
på en vägg som ändå bara kommer bli hyffsat ok.
Lika bra att sätta upp renoveringsgips med en gång om du vill ha ett perfekt slutresultat.
När vi flyttade in i vårat hus la vi ner ett antal veckor av spackling och slipning av väggarna i
våran källare, övervåningen satte vi gips överallt, när jag får ork igen skall jag göra om
i källaren igen. Möjligt att vi är pedantiska med våra väggar men så känns det för oss.
Men Peter2400, är det inte ett stort jobb att sätta upp gips på väggarna? Rör till element t ex, brukar ligga nära golvlisten, och kan ställa till problem med ytterligare gips. Elementen får lossar och hållarna med. Är det ett äldre hus, där golv/fotlisterna målas på plats, så går det knappast att bygga in dessa med en skiva gips. Och hur gör man i fönstersmygarna? Blir det gips även i smygen och ut till fönster? Och hur gör man med dörrfodern? Tar man av fodern, låter gipsen gå fram till karmen, och sedan spikar på fodren igen?
Många frågor.
Har Du inget foto och visa hur gipsen stöter till golvlist och dörr foder? Eller hur du fixat till fönstersmygar.
Och vad skall det vara för väggar? Går det med betongväggar eller putsade väggar från 1900-talets början.
Att bredspackla ett normalstort rum, tar ca 2 timmar.
Många frågor.
Har Du inget foto och visa hur gipsen stöter till golvlist och dörr foder? Eller hur du fixat till fönstersmygar.
Och vad skall det vara för väggar? Går det med betongväggar eller putsade väggar från 1900-talets början.
Att bredspackla ett normalstort rum, tar ca 2 timmar.
Det är sant saturnus, vi hade nog bra förutsättningar för att gipsa, inga element och spånskivor på väggarna.
Vi gipsade även taket och satte i spottar, vi har numera i princip inga dörr/ fönsterfoder eller taklister.
Så lite jobb blev det men det var det värt.
Vi gipsade även taket och satte i spottar, vi har numera i princip inga dörr/ fönsterfoder eller taklister.
Så lite jobb blev det men det var det värt.
Det är säkert väldigt bra förslag det som sagt hittils.. men syftet var egentligen bara att få svar på om det går att få ett resultat man inte behöver skämmas över genom att spackla, med tanke på hur fult det är med fiskbensväv så borde det ju bli bättre i vilket fall som helst tycker jag..
men tack för alla svar jag fått hittils!
Proffsen använder aldrig "Easy cover".BAS skrev:Jag har en klasskompis som bad sin pappa spackla över en strukturtapet på 70-talet. Det var en vägg på ca 7 meter som skulle spacklas. Jag har för mig att han kom ungefär en halv meter då spackelhinken var tom. Det går väldigt mycket spackel.
Klicka här för att svara