Eftersom jag står inför ommålning av mina linoljefärgsmålade fönster så undrar jag vad jag har gjort för fel här: Som synes på nedanstående bild har färgen på den inre fönsterbågen krakelerat där solen har lyst in. Bilden är tagen på nära håll. Det gula är utomhusfärgen, och det vita är målningen innanför glaset, på insidan av den inre bågen. (Det gråa är smuts som kommit in under vintern och som gör att krakeleringen blir extra tydlig). Jag målade dessa fönster inomhus och lät färgen torka innan jag hängde upp fönstrena.

• krakelering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att färgen bara var torr på ytan, linoljefärg torkar mycket långsamt speciellt om det är tjocka lager.
Linoljefärg skall målas tunnt och flera lager skulle tro 3 lager.

Detta är bara en gissning linolja kan vara lurigt

Highland skrev:
Jag tror att färgen bara var torr på ytan, linoljefärg torkar mycket långsamt speciellt om det är tjocka lager.
Linoljefärg skall målas tunnt och flera lager skulle tro 3 lager.

Detta är bara en gissning linolja kan vara lurigt
Exakt vad som hände kan vara svårt att veta eftersom det var länge sedan jag gjorde denna målning. Färgen är mycket tunnt struken, det vet jag helt säkert. Däremot kan kan det vara oljningen innan grundmålning som spökar, antingen att jag inte lät torka tillräckligt länge, eller inte strök bort överskottsfärgen.........

Hur som helst, detta fenomen har bara uppstått på södersidan och bara innanför glaset. Jag får väl vara extra noga nästa gång med att stryka tunnt och låta torka länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.