Har spenderat en halv förmögenhet (nåja) på provburkar men hittar ändå inte rätt. Vill ha en ljus, lugn och varm grå färg i sovrummet, gärna utan tydlig dragning åt någon annan färg. Dessa har provats (vissa endast för att vi råkade ha kvar slattar hemma, vi visste att de inte skulle vara så bra)

- Alcro Sandsten, alldeles för beige
- Alcro Drivved, för mörk
- Alcro Fjäder, i vårt rum ser den nästan blålila ut
- S1002-Y, för gul
- S1502-Y, fin men ser ganska grön ut
- S1500-N, även den fin, men ganska blå

Härnäst tänkte vi försöka med S1000-N, men jag är lite rädd att den kommer vara för ljus. Alltid hittar man något att klaga på... :o

Har någon några goda förslag på nyanser att dela med sig av? I vanliga fall brukar det vara min sambo som velar fram och tillbaka ;), men den här gången känner även jag mig ofantligt velig. Vi kanske inte ens är i rätt område på färgkartan och letar?

Bör kanske nämna att vi tänkt ha ett mörkare golv, typ valnöt, teak, och vissa inredningsdetaljer med inslag av gult, rött, orange så färgen på väggarna får gärna gå ihop med dem.

Det är ju litet svårt när du vill att den ska vara "varm" men tycker att S1002-Y är för gul. Varmgrå är grå blandad med lite gult eller rött (varav gult verkar vanligare), så är det bara...

Vi provmålade två kulörer till; 1000-N och 1002-Y50R. Efter mycket tittande i olika ljus och massa velande köpte vi tillslut 1502-Y. Kanske inte så neutralgrå som vi ursprungligen tänkt oss, men en riktigt trevlig nyans och den kommer göra sig jättebra mot golvet. Så till slut lyckades vi komma till skott...

Ja, det är kanske så att det gula inslaget syns litet mindre i S1502-Y än i S1002-Y eftersom den är mörkare - alltså liksom mera grått till det gula, om man kan säga så?
Jag gillar också S1502-Y. Tvekade mellan den och S1002-Y till våra köksskåp men valde S1002-Y, för dess ljushet och gulhet passade bättre i just det sammanhanget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.