Hej.
Jag har en ganska ny oljad (inte nyoljad) ekbänkskiva i köket. Skulle hemskt gärna ha den mer åt mahogny hållet, då vi har björkluckor i köket.
Hur gör jag ? Jag vill ju inte använda giftiga medel då bänken kommer i kontakt med mat.
Tacksam för svar.

I ett tidigare hus ville jag ha en valnötsskiva men hade då inte lust att lägga ca 4000 lm för detta. Valde då en ask-skiva som var det närmaste jag kunde komma i ådringsväg och betsade därefter en valnötsbets på. Resultatet var mycket nära valnöt för en bråkdel av priset.

Eftersom din skiva redan är oljad så är det inte säkert att det blir bra då oljan hindar pigmentet att tränga ner i porerna. Innan du börjar så testa på en del av skivan där det inte gör något om du resultatet inte blir vad du önskar. Slipa av ytan med fint papper. Stryk på bets jämt över skivan (gärna med roller). Torka av och putsa med trassel och ev gör det hela en gång till för högre infärgning. Pigmentet mattas något så man kan gått ligga på plus när det gäller infärging. Polera polera och polera och olja, olja och olja när det är klart.

Lycka till och bets hittar du hos bygghandeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.