4 137 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Är det dumt att bredspackla väv man precis satt upp?
Hej,
Har precis rivit alla tapeter på ett 20-tals putsad betong/tegel vägg. Några sprickor och små bitar av puts har lossnat och därför ska jag bredspackla och sätta upp nån slags väv.
I köket har jag bredspacklat på vissa väggar som hade vanlig glasfiberväv och en annan putsad vägg som jag inte har lagt någon väv. Denna vägg blev så fin efter andra spacklingen att jag ville inte riskera skarvar men en väv (bara hoppas att det gamla putsen inte ramlar).
Min fråga. Eftersom jag inser att jag måste sätta upp microlit eller något, är det dumt att bredspackla allt efteråt? Jag satt en ganska hög standard på kökets väggar men ser inte fram emot det extra arbetet. Vill gärna har kanon släta väggar men, kan man får mycket bra yta (utan synliga skarvar) med en väv? Vill inte använda Easy Cover.
Tack.
Har precis rivit alla tapeter på ett 20-tals putsad betong/tegel vägg. Några sprickor och små bitar av puts har lossnat och därför ska jag bredspackla och sätta upp nån slags väv.
I köket har jag bredspacklat på vissa väggar som hade vanlig glasfiberväv och en annan putsad vägg som jag inte har lagt någon väv. Denna vägg blev så fin efter andra spacklingen att jag ville inte riskera skarvar men en väv (bara hoppas att det gamla putsen inte ramlar).
Min fråga. Eftersom jag inser att jag måste sätta upp microlit eller något, är det dumt att bredspackla allt efteråt? Jag satt en ganska hög standard på kökets väggar men ser inte fram emot det extra arbetet. Vill gärna har kanon släta väggar men, kan man får mycket bra yta (utan synliga skarvar) med en väv? Vill inte använda Easy Cover.
Tack.
Är du duktig kan du sätta fiberduk utan att skarvarna syns. Om du är osäker så ha hellre ett litet mellanrum än ett överlapp. När du har grundat väven så kan du spackla den lilla skarven lite fint. Grunda sen över där du spacklat och när det är torrt så stryker du allt en gång till. Om du känner på dig att du är snål med färgen så rekommenderar jag att du förlimmar fiberduken innan du börjar måla. Då suger den mindre färg.
Tycker det verkar onödigt att bredspackla hela väggarna efter du satt väv men vill du ha en slätare yta kan du slipa av hela den grundade ytan med ett 120 papper så du blir av med lite av ytan det blir från fiberduken.
Hoppas jag gjorde mig förstådd .
Tycker det verkar onödigt att bredspackla hela väggarna efter du satt väv men vill du ha en slätare yta kan du slipa av hela den grundade ytan med ett 120 papper så du blir av med lite av ytan det blir från fiberduken.
Hoppas jag gjorde mig förstådd .
Mycket bra svar!
Tack så mycket.
Ska precis iväg å köpa mer spackel till grundarbetet. Ska prata med dom om vilka väv skulle passa bra - tunt vs tjockt osv. Aldrig satt upp väv förut men är ganska nogran när jag ger mig på sånt.
Ha det bra!
Tack så mycket.
Ska precis iväg å köpa mer spackel till grundarbetet. Ska prata med dom om vilka väv skulle passa bra - tunt vs tjockt osv. Aldrig satt upp väv förut men är ganska nogran när jag ger mig på sånt.
Ha det bra!
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Har aldrig satt upp väv men har läst mig till att väv sätter man upp omlott och skär med en mattkniv och något rakt
i skarven.
i skarven.
Ja, och sedan plockar man bort det avskurna skarvmaterialet från från båda vävarna, både den yttre avskurna vävbiten och vävbiten som finns avsakuren innanför den väv som låg ytterst. Därmed finns det ingen skarv och inget som ligger omlott.Västerhaninge 17 skrev:
--- Mats ---
Tanken är god, men i verkligheten stämmer den ej. Allt syns när man håller på med Microlit. Allt! Visst, det kan gå att få till det med ovanstående talares metod, men troligtvis så ser man skarvarna ännu tydligare än om man sätter dom som vanligt.
Har du bara gott om tid, och är noggrann så ska det nog gå att sätta microliten utan att skarvarna syns. Gör som TorparJohan föreslår, att slipa lite lätt efter uppsättning, eller efter första strykning, plus att du stryker väggarna både tre och fyra gånger.(totalt inkl ev förlimning)
Då blir det Mumma!
Har du bara gott om tid, och är noggrann så ska det nog gå att sätta microliten utan att skarvarna syns. Gör som TorparJohan föreslår, att slipa lite lätt efter uppsättning, eller efter första strykning, plus att du stryker väggarna både tre och fyra gånger.(totalt inkl ev förlimning)
Då blir det Mumma!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Att sätta alla våder omlott är mycket extra arbete och ingen garanti på att de blir osynliga och jag rekommenderar det inte om man har gipsväggar, skär man för djupt så kan skarven resa och du får en stor spricka men har du bredspacklade putsväggar eller liknande går det bra.
Lycka till
Lycka till
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden