3 850 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Hur måla taket?
Ska måla taket i nya lägenheten ... det ser dock ut att vara någon slags plastfärg som flagar lätt på några ställen (se bild nedan). Har försökt skrapa bort den men det var väldigt svårt ... 
Kan man "spackla till" de ställen som är dåliga och köra på med Beckers takfärg (vattenburen) ...?

Kan man "spackla till" de ställen som är dåliga och köra på med Beckers takfärg (vattenburen) ...?

Ta och slipa bort allt löst. Sedan spackla och sedan måla. Jag tror du med fördel skall måla första lagret med en oljebaserad färg som binder ihop allt
Ok vi gör ett försök med det 
Stort tack för svar!
Stort tack för svar!
EDIT: ... ska man förresten måla med oljefärg på plastfärg?? Det är väl inget bra alternativ!cameljointen skrev:
Redigerat:
Jag tycker att det ser ut som plastfärg på ett kalkat eller limfärgsmålat tak. Och har jag rätt så måste du sprätta upp alla sprickor och flagor och tvätta mycket med rent vatten och en svamp. Grunda taket med en takalkydfärg och sedan 2 styrkningar med en "vanlig" takfärg. Detta ser man ofta i gamla hus där den nya ägaren har målat med en plastfärg rakt på bara. Så klart det finns ett dyrare alternativ oxå: Rolla hela taket med våtrumslim , hugget i limmet drar ner allt som sitter löst och sen är det bara att tvätta igen.
Anders
Anders
Jag tror du har helt rätt!! Cheers!Anders_S skrev:Jag tycker att det ser ut som plastfärg på ett kalkat eller limfärgsmålat tak. Och har jag rätt så måste du sprätta upp alla sprickor och flagor och tvätta mycket med rent vatten och en svamp. Grunda taket med en takalkydfärg och sedan 2 styrkningar med en "vanlig" takfärg. Detta ser man ofta i gamla hus där den nya ägaren har målat med en plastfärg rakt på bara. Så klart det finns ett dyrare alternativ oxå: Rolla hela taket med våtrumslim , hugget i limmet drar ner allt som sitter löst och sen är det bara att tvätta igen.
Anders
Några frågor:
- vad är det man ska tvätta bort menar du, kalket eller bara få rent på plastfärgen inför målning? Den del av plastfärgen som lossnat på bilden är pga det kom in fukt under när vi fuktade väggen för tapetborttagning ...
- men ska man förresten måla med oljefärg på plastfärg? Eller menar du bara på den del man skrapat bort plastfärgen?
- "2 strykningar" .. för att få ett tjockt lager som täcker in bra eller klarar man sig med ett lager om det visuellt ser ok ut?
Skrapa först loss allt som spruckit . Du ska tvätta bort det som smiter dvs kalken eller limfärgen. plastfärgen kan du låta vara kvar om den inte släpper av skrapningen. Grunda med takalkyden och ev spackla efter med mediumspackel. Slipa. Därefter lägger man normalt 2 lager vanlig takfärg, men tycker du att det ser bra ut efter 1 lager så ok.
Anders
Anders
Finns vattenburna alternativ nu för att spärra limfärgen. Vet att Beckers variant hette Patentfärg tidigare men har bytt namn nu men kommer inte ihåg till vad. Har målat med den massor av gånger och resultatet har alltid varit bra. Gissar att alla tillverkare har ett alternativ.
Kanon!! Cheers!TorparJohan skrev:
Klicka här för att svara