Varför använder man kakelfix för att fästa kakelplattor, varför kan man inte använda sättlim?

Det kan du säkert..frågan är bara hur länge du planerat att plattorna skall sitta utan att trilla ner.sättlim hårdnar med tiden och förlorar sin elastisitet och plattorna trillar.Har du tänkt göra detta i ett badrum med tätskikt undertill så är det strängeligen förbjudet.

I vårt gamla kök, som jag nu håller på och river efter att det nya blev klart, hade kaklet på en del av väggen punktlimmats med något transparent, nästan silikonliknande - hetlim kanske? Detta hade släppt helt från plattorna, hölls bara ihop av fogen och ramlade ner vid första bästa stöt. Lättrivet..!
Resten hade satts upp med en stor dutt mitt på varje platta av något kan vara fog - det har i a f exakt samma färg och konsistens som fogen. På två av väggarna, där underlaget är gips, sitter det faktiskt riktigt bra. På den tredje väggen av råspont från 1927 har bruket släppt från underlaget.

I torpet så är kaklet ca 10mm tjockt, alltså dubbelt så tjockt mot dagens kakel. Kan man med en modern kakelskärare dela den gamla sortens kakel? Det ska nämligen kompletteras med likadana gamla.

Om du menar en elektrisk kakelskärare tror jag inte att tjockleken är något problem. Däremot kan det vara så med gammalt kakel, eller nytillverkat enligt gamla metoder, att det har så tunn glasyr att det är olämpligt att såga i p g a att glasyren lätt flisas upp.
Knäcka det går däremot bra. Jag köpte en redig men billig knäckare som inte hade några problem med 14 mm tjockt fasat kakel. Kunde däremot inte hitta någon papegojtång som klarar den tjockleken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.