Är det någon som vet var man kan köpa en NCS färgsticka?

Redigerat:
Du ska kunna köpa en Solfjäderkarta hos din närmsta färghandlare. Kanske har dom inte en inne, brukar ligga runt 600:-, men beställa en åt dig kan dom allt göra. Annars kanske du kan låna en av dom mot deposition.

Du kan köpa direkt av NCS också, men det är nog billigare att ta via någon färghandel som då antagligen har satt sin logga på. Jag köpte min hos Alcro.

Jens_H skrev:
Du ska kunna köpa en Solfjäderkarta hos din närmsta färghandlare. Kanske har dom inte en inne, brukar ligga runt 600:-, men beställa en åt dig kan dom allt göra. Annars kanske du kan låna en av dom mot deposition.

600kr?? cheesus, var köpte ni?? :eek:
Sist jag frågade fick jag 2000spänn till svar. :mad:

Man kan ju alltid kvista in på ngn reprofirma/tryckeri eller grafisk byrå och fråga ifall det är dags att byta ut sina stickor, så kan man kanske få köpa loss en för lite fikabröd.

Jag betalade 700 :- för drygt ett år sedan. Beckers logga på. Vanlig färghandel. Beställdes.

Jag vet att Nordsjö har två olika, en riktig NCS-fjäder och en egen. Den riktiga ligger på ca 500:- plus moms och den andra ca 300 ink moms.

Beckers har som ligger runt 600:- ink moms.

Fasting65 skrev:
Man kan ju alltid kvista in på ngn reprofirma/tryckeri eller grafisk byrå och fråga ifall det är dags att byta ut sina stickor, så kan man kanske få köpa loss en för lite fikabröd.
Kruxet är att man lär få en sticka med PMS- eller CMYK-färger eftersom grafiska branschen inte kör med NCS-standarden. På det hela rätt värdelöst när man vill måla om hemma. ;)

MVH
Ronnie

Pysslarn skrev:
Kruxet är att man lär få en sticka med PMS- eller CMYK-färger eftersom grafiska branschen inte kör med NCS-standarden. På det hela rätt värdelöst när man vill måla om hemma. ;)

MVH
Ronnie
Tänkte just skriva det. Går du in på tryckeriet och säger NCS, lär du få fikabrödet nedtryckt i halsen.

NCS 1950 Indexblock som är det mest användbara för oss konsumenter kostar 1295:- direkt från Färginstitutets webbshop. Frakt tillkommer.

Billigast är väl att gå in på ett Byggvaruhus, typ Silvan eller Hornbach och plocka med sig lite gratisprover. Jag brukar annars använda mig av http://www.easyrgb.com/index.php?X=SEEK som rätt noggrant räknar ut RGB-kulören åt dig.

Apprentice skrev:
Billigast är väl att gå in på ett Byggvaruhus, typ Silvan eller Hornbach och plocka med sig lite gratisprover. Jag brukar annars använda mig av [länk] som rätt noggrant räknar ut RGB-kulören åt dig.
Det hjälper ju tyvärr ingenting om man inte nöjer sig med att rött är rött och inte blått. RGB är ljusfärger (additiv färgblandning) och är helt oanvändbart i verkliga livet. Det är som mellanhand i färgstyrningsprocesser RGB duger.
För att RGB skall kunna närma något som liknar NCS krävs kalibrerbar skärm med minst IPS-panel som, en spektrofotometer (colorimeter duger inte), neutralgrått och neutrala kläder. Det går fortfarande inte att ta med sig utomhus för göra en bedömning.
Som skissändamål i en datorbaserad urvalsprocess duger det dock bra.

Johan: Jösses, och jag som tyckte jag gav kluriga svar ;) Jag tänkte mest som underlag för att jämföra mot en färgkarta. Inte så lätt att veta att knallgult heter S 0575-G70Y på NCS-språk.

Pysslarn skrev:

MVH
Ronnie
såklart - det gick lite fort här.

(Har själv en Pantonesticka hemma från den tiden sambon jobbade på en grafisk byrå...)

Johan Gunverth skrev:
Det hjälper ju tyvärr ingenting om man inte nöjer sig med att rött är rött och inte blått. RGB är ljusfärger (additiv färgblandning) och är helt oanvändbart i verkliga livet. Det är som mellanhand i färgstyrningsprocesser RGB duger.
För att RGB skall kunna närma något som liknar NCS krävs kalibrerbar skärm med minst IPS-panel som, en spektrofotometer (colorimeter duger inte), neutralgrått och neutrala kläder. Det går fortfarande inte att ta med sig utomhus för göra en bedömning.
Som skissändamål i en datorbaserad urvalsprocess duger det dock bra.
Amen !

Fasting65 skrev:
såklart - det gick lite fort här.

(Har själv en Pantonesticka hemma från den tiden sambon jobbade på en grafisk byrå...)
Som har åldrats och har lite "lustiga" färger numera ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.