8 782 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
Köpa färgsticka
Sida 1 av 2
Du ska kunna köpa en Solfjäderkarta hos din närmsta färghandlare. Kanske har dom inte en inne, brukar ligga runt 600:-, men beställa en åt dig kan dom allt göra. Annars kanske du kan låna en av dom mot deposition.
Jens_H skrev:
600kr?? cheesus, var köpte ni?? :eek:
Sist jag frågade fick jag 2000spänn till svar.
Kruxet är att man lär få en sticka med PMS- eller CMYK-färger eftersom grafiska branschen inte kör med NCS-standarden. På det hela rätt värdelöst när man vill måla om hemma.Fasting65 skrev:
MVH
Ronnie
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Tänkte just skriva det. Går du in på tryckeriet och säger NCS, lär du få fikabrödet nedtryckt i halsen.Pysslarn skrev:
NCS 1950 Indexblock som är det mest användbara för oss konsumenter kostar 1295:- direkt från Färginstitutets webbshop. Frakt tillkommer.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Billigast är väl att gå in på ett Byggvaruhus, typ Silvan eller Hornbach och plocka med sig lite gratisprover. Jag brukar annars använda mig av http://www.easyrgb.com/index.php?X=SEEK som rätt noggrant räknar ut RGB-kulören åt dig.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Det hjälper ju tyvärr ingenting om man inte nöjer sig med att rött är rött och inte blått. RGB är ljusfärger (additiv färgblandning) och är helt oanvändbart i verkliga livet. Det är som mellanhand i färgstyrningsprocesser RGB duger.Apprentice skrev:
För att RGB skall kunna närma något som liknar NCS krävs kalibrerbar skärm med minst IPS-panel som, en spektrofotometer (colorimeter duger inte), neutralgrått och neutrala kläder. Det går fortfarande inte att ta med sig utomhus för göra en bedömning.
Som skissändamål i en datorbaserad urvalsprocess duger det dock bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Johan: Jösses, och jag som tyckte jag gav kluriga svar
Jag tänkte mest som underlag för att jämföra mot en färgkarta. Inte så lätt att veta att knallgult heter S 0575-G70Y på NCS-språk.
såklart - det gick lite fort här.Pysslarn skrev:
(Har själv en Pantonesticka hemma från den tiden sambon jobbade på en grafisk byrå...)
Amen !Johan Gunverth skrev:Det hjälper ju tyvärr ingenting om man inte nöjer sig med att rött är rött och inte blått. RGB är ljusfärger (additiv färgblandning) och är helt oanvändbart i verkliga livet. Det är som mellanhand i färgstyrningsprocesser RGB duger.
För att RGB skall kunna närma något som liknar NCS krävs kalibrerbar skärm med minst IPS-panel som, en spektrofotometer (colorimeter duger inte), neutralgrått och neutrala kläder. Det går fortfarande inte att ta med sig utomhus för göra en bedömning.
Som skissändamål i en datorbaserad urvalsprocess duger det dock bra.