Har ett stort problem, rev för ett bra tag sen nu ner tapet på en vägg. Under åg jag att det var målat och på några ställen hade färgen spruckit. Tog bort all lös färg och spackade. När jag sen har slipat så finner jag nya ställen där färgen spricker och reser sig. Misstänker att tapeten har skyddad färgen för men nu när färgen är bar så påverkas den. Finns det några bra tips på vad man skall göra? Måla med någon oljefärg eller likande?

Menar du att färgen reser sig och spricker när du målar med ny färg, dvs efter att du spacklat över den gamla?

Kolla att det inte är limfärg, kanske inte så troligt men ändå. Ta en blöt svamp och dra runt och se om det smetar av sig. Då måste du tvätta ned den gamla färgen med mycket vatten och skrubba rent väggarna. Är du säker på att det är det innersta lagret du kommit ned till? Vilket byggår är det på huset?(lättare att gissa vad det är för färg om man vet ungefär när den sattes dit.

Att måla med oljefärg kan vara ett bra sätt att få bukt med problemet, men det beror lite på vad det är.

Byggt sent 50tal, är helt säker på att jag är så nära putsen som möjligt, färgen är så hård att slipa är uteslutet. Den är inte heller vattenlöslig.
Symtomen är att spacklar jag så kommer jag vid slipning att hitta ställen där färgen släpper lite och spricker och reser sig. Har samma problem runt fönstren att färgen spricker på samma sätt, men där har spackling och målning hjälpt.

Får nog prova på en mindre yta om ev oljefärg eller liknade hjälper

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.