4 202 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
rollad pärlspont
Halloj!
Förra ägarna valde att rolla all pärlspont (anno 1919) på väggarna i hallen. ca 40kvm golvyta med takhöjd mellan 2.70 och 5.20 (trapphus), vågar inte räkna ut hur många kvm väggyta det är...
Resultatet är en knottrig vägg som nu efter ca 15-20 år behöver ett nytt lager färg, och såklart vill vi ha en jämn yta. Jag är osäker på färgtypen men gissar på någon plastfärg.
Vad är enklast och vad ger godkänt resultat?
Slipa allt med en excenter, varmluft och skrapa eller vad? Jag antar att den klassiska färgskrapan ger bäst resultat, men då handlar det om veckor av jobb, färgen sitter stenhårt.
Alla tipps mottages tacksamt.
Förra ägarna valde att rolla all pärlspont (anno 1919) på väggarna i hallen. ca 40kvm golvyta med takhöjd mellan 2.70 och 5.20 (trapphus), vågar inte räkna ut hur många kvm väggyta det är...
Resultatet är en knottrig vägg som nu efter ca 15-20 år behöver ett nytt lager färg, och såklart vill vi ha en jämn yta. Jag är osäker på färgtypen men gissar på någon plastfärg.
Vad är enklast och vad ger godkänt resultat?
Slipa allt med en excenter, varmluft och skrapa eller vad? Jag antar att den klassiska färgskrapan ger bäst resultat, men då handlar det om veckor av jobb, färgen sitter stenhårt.
Alla tipps mottages tacksamt.
Produkter som diskuteras: "färgskrapan"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Enklast och bäst resultat får du någ om du river ner den gamla och sätter upp ny pärlspont. Annars kan du prova med löst sandpapper och se ut mycket det krävs för att slipa ner rollerknottrorna. Använder du slipmasking kommer du att slipa ner "pärlorna" i spönten och det blir inte så snyggt. Dom vill man ha runda och inte platta
.
Annars så varmluft och skrapa, men det kan blir svårt utan att skada sponten med.
Annars så varmluft och skrapa, men det kan blir svårt utan att skada sponten med.
Tack för svar...
Riva ner är inte ett alternativ, 50mm pärspont är inte helt lätt, eller billigt att skaffa i den här volymen.
Det är också enda delen av huset som inte är helt sönderrenoverad på 60talet. Foder, lister och panel är original och får så förbli. Det är "bara" knottret och ett clickgolv som inte är tidstypiskt, och det tänkte vi ändra på.
Frågan är ju bara hur, jkanske man kan slipa den platta delen av panelen, och inte pärlan. Det lär ju innebära någon veckas jobb.
Riva ner är inte ett alternativ, 50mm pärspont är inte helt lätt, eller billigt att skaffa i den här volymen.
Det är också enda delen av huset som inte är helt sönderrenoverad på 60talet. Foder, lister och panel är original och får så förbli. Det är "bara" knottret och ett clickgolv som inte är tidstypiskt, och det tänkte vi ändra på.
Frågan är ju bara hur, jkanske man kan slipa den platta delen av panelen, och inte pärlan. Det lär ju innebära någon veckas jobb.
Jag tror att du rätt lätt drar av själva brädan med en slipmus eller liknande. Är det illa på pärlorna också går det ju relativt fort att ta dem för hand efteråt med en mjuk slipkloss. Visst tar det sina friska timmar, men det är ju inte jobbigt och man kan ju skiva sina elefanter...
Du behöver ju absolut inte slipa trärent.
Sedan kan du ju måla över med fin färg efter tycke och smak.
Sedan kan du ju måla över med fin färg efter tycke och smak.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden