Vi har en hel ovanvåning som är helt oindredd. Vi tänkte därför passa på att måla allt innan väggar byggs upp. Ovanvåningen går upp till nock har har fina synliga bjälkar. Vi vill måla allt täckande vitt, utom det bruna bjälklarna såklart.
Har försökt söka i forumet men hittar bara svar på hur man skall måla på redan behandlat furu/grantak. Är inte riktigt säker på vad vi har. Spelar det någon roll när man väljer färg/teknik etc?
Har försökt söka i forumet men hittar bara svar på hur man skall måla på redan behandlat furu/grantak. Är inte riktigt säker på vad vi har. Spelar det någon roll när man väljer färg/teknik etc?
Det du ska göra först är att tvätta (matta ner ytan om den är tidigare lackad).Föjande moment blir Schellack på kvistar Efter det en häftgrund för snickerier, du avgör märke/fabrikat.
Nu har vi kommit till färdigstrykningen, du kan dels välja vanlig takfärg om det är tak eller väggfärg om det är vägg. Då får du ingen direkt "finish" på ytan... Väljer du en snickerifärg får du naturligtvis mycket bättre "finish" på ytan.
Sen finns det en viss typ av takfärg som du bara behöver stryka två gånger och sen är det färdigt. Efter det ska kvistar och dylikt inte blöda igenom. Den kan du naturligtvis också använda. Då får du inte heller någon direkt finish, utan blir mer som ett vanligt skivtak i texturen.
Det du ska veta att det finns inget system för trätak som till 100% GARANTERAR att kvistar inte kommer blöda igenom.
Nu har vi kommit till färdigstrykningen, du kan dels välja vanlig takfärg om det är tak eller väggfärg om det är vägg. Då får du ingen direkt "finish" på ytan... Väljer du en snickerifärg får du naturligtvis mycket bättre "finish" på ytan.
Sen finns det en viss typ av takfärg som du bara behöver stryka två gånger och sen är det färdigt. Efter det ska kvistar och dylikt inte blöda igenom. Den kan du naturligtvis också använda. Då får du inte heller någon direkt finish, utan blir mer som ett vanligt skivtak i texturen.
Det du ska veta att det finns inget system för trätak som till 100% GARANTERAR att kvistar inte kommer blöda igenom.
Jisses, det kommer ta flera veckor med alla moment. Suck!
Jag gissar dock att vi "slipper" att tvätta taket då det är obehandlat.
Kan man ösa på med Schellack på hela taket eller måste det vara endast på kvistarna? Vi har typ en miljon kvistar så det hade ju varit lättast om man kunde rolla på allt.
Jag gissar dock att vi "slipper" att tvätta taket då det är obehandlat.
Kan man ösa på med Schellack på hela taket eller måste det vara endast på kvistarna? Vi har typ en miljon kvistar så det hade ju varit lättast om man kunde rolla på allt.
Vad har ni för tak mer exakt?
Grantak, ja okej, men råspont, pärlspont eller vad?
Helt obehandlat?
Vilken finish/yta vill ni uppnå - blank och slät, eller matt och "naturlig" (som en fin arkitekt en gång sa till mig =D )
Grantak, ja okej, men råspont, pärlspont eller vad?
Helt obehandlat?
Vilken finish/yta vill ni uppnå - blank och slät, eller matt och "naturlig" (som en fin arkitekt en gång sa till mig =D )
Ursäkta men jag är väldigt dåligt på det här.
Men jag tror det är pärlspont, finns det någon sida jag kan läsa och se bilder för att veta exakt?
Nu har inte vi råspont som bilden (jag tror att det är) visar med det är den finishen vi vill uppnå. Lite rått, slät och matt tror jag det är.
Vad tror du?
Men jag tror det är pärlspont, finns det någon sida jag kan läsa och se bilder för att veta exakt?
Nu har inte vi råspont som bilden (jag tror att det är) visar med det är den finishen vi vill uppnå. Lite rått, slät och matt tror jag det är.
Vad tror du?
Jag har målar mitt mycket knaggrika och brunlaserade granpaneltak med en vattenbaserad spärrfärg som heter sigma renova. Fick tips av en målare på denna färgen. Den var inte riktigt vit i nyansen så jag målade med ytterligare en gång med vit glans 20. Det är två år sedan och ingen knagge har blött igenom.
Men dåså, det förenklar det hela väldigt mycket!Linisen_01 skrev:Ursäkta men jag är väldigt dåligt på det här.
Vad tror du?
Då skall du använda dig av, som föregående talare tipsar om, Sigma Renova eller likvärdigt.
Detta är en matt färg, glanstal runt 2-3, vit.
Men med isolerande egenskaper mot harts (kvistar) nikotin, fuktskador mm. mm.
Den stryker du 2-3 ggr, detta spärrar alltså kvistarna - dvs ingen schellack behövs.
Låt torka 1 dygn mellan strykningarna för att vara säker på att undvika genomslag.
Färgen kostar en slant, men det får det nog vara värt i ert fall.
Ingen annan färg skall behövas, då den ser ut precis som en vanlig matt takfärg.
Kört den en hel del i jobbet, funkar super.
På vilket sett förenklar de det hela?
När vi gjort hela ovanvåningen är det meningen att vi skall ge oss taken på undervåningen. I köket är det också pärlspont men den har gulnat fasligt mycket jämfört med ovanvåningen som är byggd mycket senare. Där skulle vi vilja ha blankt takt. Likt bilden nedanför. Skall man ha någon lasyr då av något slag?
I övriga rum ser det inte ut som pärlspont utan något annat. Kan vara fasspont. Där är vi ute efter efter samma finish som ovanvåningen. Dvs rått/matt. Kan vi använda samma teknik ex Sigma Renova som på ovanvåningen för att få samma finish?
Det kan möjligtvis vara furu på undervåningens tak, spelar det någon roll?
När vi gjort hela ovanvåningen är det meningen att vi skall ge oss taken på undervåningen. I köket är det också pärlspont men den har gulnat fasligt mycket jämfört med ovanvåningen som är byggd mycket senare. Där skulle vi vilja ha blankt takt. Likt bilden nedanför. Skall man ha någon lasyr då av något slag?
I övriga rum ser det inte ut som pärlspont utan något annat. Kan vara fasspont. Där är vi ute efter efter samma finish som ovanvåningen. Dvs rått/matt. Kan vi använda samma teknik ex Sigma Renova som på ovanvåningen för att få samma finish?
Det kan möjligtvis vara furu på undervåningens tak, spelar det någon roll?
Redigerat:
Det förenklar på så sätt att ni endast behöver en färg, x antal strykningar.
Ingen schellack, ingen grund och färdigfärg (med allt vad det innebär med att tvätta verktyg osv)
Om man utgår från t.ex Jens_H :s svar #2 i tråden.
Ska taket vara blankt, så hade jag nog ändå målat med Sigman först, och sen målat över den med en annan färg - glans 20.
Vattenlösliga färger allihop.
Då får Sigman agera schellack + grundfärg.
Ingen schellack, ingen grund och färdigfärg (med allt vad det innebär med att tvätta verktyg osv)
Om man utgår från t.ex Jens_H :s svar #2 i tråden.
Ska taket vara blankt, så hade jag nog ändå målat med Sigman först, och sen målat över den med en annan färg - glans 20.
Vattenlösliga färger allihop.
Då får Sigman agera schellack + grundfärg.
Googlade på Sigma Renova och fick upp lite olika alternativ, Isotop, Primer, Acrylfinish? Vad skall jag välja?
Hittar man dessa på vilket byggvarohus som helst? Bauhaus, K-rauta mfl?
Hittar man dessa på vilket byggvarohus som helst? Bauhaus, K-rauta mfl?
Jag googlade på Sigma Renova och fick upp deras sida där man kan hitta återförsäljarna.. 
http://www.sigmafarg.se/se/sk/terfrsljare/index.cfm
http://www.sigmafarg.se/se/sk/terfrsljare/index.cfm
Det är faktiskt bara caparol och sigma som har den här typen av färg. Varken Beckers, alcro eller flugger har någon produkt som har lika bra egenskaper. Caparols är lika bra som sigman, det är väl bara det att sigman har funnits längre.
Redigerat: