En målerifirma tapetserade två av våra rum med Midbec vinyltapet för 350:- rullen. Resultatet blev perfekt i det ena rummet med fortfarande helt osynliga skarvar. När det andra rummet bredspacklades torkade inte spacklet som väntat över natten utan såg fortfarande helt nyspacklat ut dagen därpå. Målarna valde då att vänta med tapetseringen ytterligare några dygn. Skarvarna såg sedan perfekta ut även i det rummet. Ett par veckor senare hade dock skarvarna i hela rummet gått isär. Tapeten hade krymt!
Målarna köpte och använde spackel som inte torkade normalt. Så min fråga är - vad är rimligt att kräva av firman? Arbetet är dessbättre ännu inte betalt.

Redigerat:
Att inte spacklet torkat på ett dygn kan bero på flera saker, att tapeterna krymper är standard, även Easy up krymper (sällan) fast fabrikörerna säger att dom inte ska göra det. Nu tror jag att spacklet var torrt när dom tapetserade så det har inte nåt med det att göra.
Jag tycker du ska höra av dig till företaget och säga att dom ska göra om och rätt. Ska nog inte vara nåt större problem om det är ett seriöst företag.

Just för att undvika dessa situationer, tapetserar jag ej på icke grundade underlag. Är det spacklat, grundar jag det med färg.

Tidigare satt det en vävtapet som var spaltad. Efter rivning av väven ströks väggen med särskild (dyr) grundfärg. Därefter bredspackling som tog lång tid att torka. Före tapetseringen grundades underlaget med vit färg (troligen takfärg). Det sitter likadana tapeter i båda rummen, men endast i det bredspacklade rummet krymte tapeterna!
Är det rimligt begära att målerifirman kostnadsfritt gör om allt i det rummet ?

Redigerat:
Tror inte att underlaget har så stor betydelse just i ditt fall,midbeck är kända för att krypa isär,skulle målarna känt till och därmed målat väggen med basfärgen i tapeten istället.

Har själv fått tips av en gammal målare att det går att maskera skarvarna med plast färger i stift. Såna som barn använder. Har dock inte testat detta själv.

kamilenski skrev:
Har själv fått tips av en gammal målare att det går att maskera skarvarna med plast färger i stift. Såna som barn använder. Har dock inte testat detta själv.
Alltid intressant med nya ideer men fattar inte riktigt vad du menar,utveckla gärna:rolleyes:

Jag är osäker hur de kallas. Kritpennor? Stearinpennor? Såna som är ca 6-7 mm i diameter och 10?cm långa. Smälter av värmen.
Man väljer lämplig kulör och täpper till skarven med den.

Vad heter dessa? Används av barn när dom ska rita.

Crayons?

kräv omtaptsering,den får inte krypa om det är en fackman som gjort jobbet.
dom skall veta vad som gäller.

Funderar nu på om orsaken till krympningen kan vara att den vita färg (ev takfärg) som användes momentet före sättningen av de vita tapeterna inte hann att torka. På 4,5 timmar utfördes av två målare i det 10 kvm stora rummet följande:

Slipade bredspackling av hela väggarna med giraff
Strök en gång med vit färg
Satte tapeterna

Allt samma dag? Då kunde tappetten glida mot underlaget under torkningen. Därmed krympningen.
Dom chansade!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.